Het verschil in Doppler effect dat u zou willen horen is het opvallendst als een naderend hulpvoertuig ineens sterk vertraagt of zelfs even stopt. Maar het verschil in toonhoogte is niet steeds even goed hoorbaar.
Ik heb er wel naar gezocht, en het Doppler effect op zich is in onderstaande filmpjes goed hoorbaar.
Doppler effect hoorbaar tijdens passeren van allerlei hulpvoertuigen:
https://youtu.be/pTWzIGhTfj4
Hier is als je goed oplet hoorbaar dat de toonhoogte voor het echte bereiken van de microfoon óók al iets lager wordt wanneer de inzetvoertuigen afremmen om een haakse bocht te gaan nemen: https://youtu.be/RIs2qwZZPa0
Ik geef toe dat het effect ná de bocht zou moeten zijn dat de toonhoogte nog lager wordt wanneer de auto zich weer sneller van de microfoon af gaat bewegen, maar de verschillen zijn überhaupt niet zo erg groot.
Het wordt iets duidelijker als het maar één en dezelfde toon is: https://youtu.be/a3RfULw7aAY
De toonhoogte wordt hoger wanneer de auto sneller naar de microfoon toe gaat rijden: https://youtu.be/p-hBCcmCUPg
Hier het effect op de toonhoogte van de luide Amerikaanse treintoeter van een voorbijrijdende goederentrein: https://youtu.be/5eEFBil6IOo?t=30s .
En bij deze reizigerstrein is het nog fraaier hoorbaar: https://youtu.be/iOB6-hs-tME
De snelheidsverschillen tijdens naderen en voorbijgaan en weer zich verwijderen kunnen bij vliegtuigen soms nog beter opvallen, want bij een vliegtuig, zelfs tijdens de start, zijn de snelheden veel hoger en wordt het Doppler effect duidelijker: let eens op de dalende hoogte van het geluid van de propellerbladen terwijl het vliegtuig de microfoon passeert (de draaisnelheid van de propellers verandert zelf niet tijdens deze geleidelijk nadering naar de landingsbaan verderop:
https://youtu.be/gfI9bNBg5AU
http://youtu.be/V89AJaasnm8?t=30s
Goed hoorbaar de langzame verandering van toonhoogte terwijl het vliegtuig eerst nog dichterbij komt, maar daarna over de microfoon heen vliegt en zich daarna juist weer van de microfoon af beweegt.
https://youtu.be/4IQ75FnVUWg
Diverse starts en landingen waarbij de verandering van toonhoogte bij dit oudere type militair vrachtvliegtuig goed opvalt, beter dan bij modernere stille vliegtuigen. (Uiteraard hoor je in het laatste deel van de landingen bovendien dat het gas dichtgetrokken wordt.)
De theorie klopt!
- Bronnen:
-
http://youtu.be/V89AJaasnm8?t=30s
-
https://youtu.be/a3RfULw7aAY
-
https://youtu.be/iOB6-hs-tME