Alchemie of alchimie (van het Arabisch: الكيمياء, al-kimia) was een oude tak van de natuurfilosofie waarin geleerden op speculatieve wijze materie onderzochten. Het is de voorloper van de moderne scheikunde, waar het geleidelijk door werd vervangen rond het einde van de achttiende eeuw. Een belangrijk doel van alchemie in de Arabische en westerse traditie was het vervaardigen van de Steen der wijzen, om gewone metalen in goud te veranderen, ziektes te genezen en langer te kunnen leven.

In de loop van de zeventiende eeuw werd de traditionele alchemie minder invloedrijk en populair, en nam de kritiek op chrysopoeia ('goud maken') toe. Rond 1720 was de transmutationele alchemie zeer sterk op haar retour, en halverwege de eeuw werd het als iets obscuurs uit het verleden beschouwd. Ongeveer in die periode van de Verlichting ontstond, in het kader van de verlichtingsretoriek en -polemiek, het idee van de zuiver rationele en experimentele wetenschap met legitieme kennis tegenover obscure, ouderwetse en bijgelovige niet-legitieme kennis. Tot dat laatste werd samen met astrologie, natuurmagie, necromantie en waarzeggerij nu ook transmutationele alchemie gerekend. Die kant van de vroegmoderne 'chymie' werd nu het stereotype 'alchemie'. Hoewel deze ontwikkeling al in de 17e eeuw begon, zou de alchemie nog 200 jaar aanhangers voor zich winnen en in feite beleefde zij in de 18e eeuw nog een hoogtepunt. Nog in 1781 beweerde James Price een poeder gemaakt te hebben dat kwik in zilver of goud kon transmuteren.

In "Modern Alchemy, Occultism and the Emergence of Atomic Theory" betwist prof. Mark Morrisson nochtans de verwerping van de alchemie als een soort voetnoot bij de wetenschap. Hij toont in deze studie de invloed van de alchemie op de ontluikende 19e- en 20e-eeuwse subatomaire wetenschappen aan. Hierbij maakt hij niet alleen gebruik van notities van laboratoria uit die tijd, maar ook van alchemistische teksten, wat hem brengt tot de conclusie dat tijdens de geboorte van de moderne kernfysica de wegen van wetenschap en occultisme - zo vaak als antithetisch beschouwd - voor korte tijd samenvielen. Hiermee staat Morrison in de traditie die sinds ruwweg twintig à dertig jaar gaande is en in hedendaags onderzoek naar vroegmoderne scheikunde/alchemie gangbaar is geworden.

In die zin zou je dus kunnen stellen dat de huidige geleerden die zich met kernsplitsing en kenrfusie bezig houden de moderne alchmisten zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Leuk zie: https://www.visionair.nl/wetenschap/goud-maken/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Leuke hypothese! Plus.

Andere antwoorden (1)

Alchemisten waren inderdaad vooral bezig om te proberen uit onedele metalen goud te maken. Dat dat niet mogelijk is, is de moderne wetenschap wel bekend, dus alchemisten in traditionele zin bestaan niet meer. Wel zou je kunnen stellen dat de alchemie feitelijk een voorloper van de scheikunde was, dus in die zin leven ze nog een beetje voort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"Dat dat niet mogelijk is, is de moderne wetenschap wel bekend" Daar ben ik het niet mee eens. Via kernsplitsing is de moderne wetenschap wel degelijk in staat om uit onedele metalen goud te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
I stand corrected ;-) (met de kanttekening dat het economische gezien niet interessant is om op deze manier goud te maken)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat is zeker een terechte kanttekening !
Ik heb nog een leuk artikel over dit onderwerp gevonden: https://www.visionair.nl/wetenschap/goud-maken/