Gaat buitenlucht door een stenen of betonnen muur ?

Misschien een domme vraag, misschien via warmte of kou ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lucht bevat altijd ( nou ja onze buiten lucht ) vocht. Warme lucht is vaak wat vochtiger ( die kan vocht op nemen daarom werkt een föhn :)) koude lucht wat minder dus bij afkoeling slaat het vocht neer kom maar eens met een koude bril een warme kamer binnen . Vocht kan zeker door muren heen trekken dat is ook enigszins de bedoeling bij beton meestal veel minder dan door gebakken steen . Vaak komt de vocht van binnen uit door de aanwezigheid van mensen ( je ademt liters water uit ) uit de kruip ruimtes of vooral bij koken of douchen Of ja slapen . Ventileer daarom goed en vaak is kort en hevig goed door luchten het beste . In de ochtend is de buiten lucht het droogst ( in de nacht is het afgekoeld vocht is neergeslagen ) maar dat kan per locatie en moment extreem verschillen . Waarom ik dit schrijf is dat vocht vaak van binnen uit de schimmels en de problemen veroorzaken . Ja niet bij lekkage of doorslaande muren

Antwoorden (3)

Gassen die in lucht aanwezig zijn, kunnen traag diffunderen door een muur. Het verschijnsel zal traag verlopen, maar het antwoord is dus "ja".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, ik stel de vraag omdat de luchtvochtigheid in huis omhoog gaat terwijl de ramen dicht zijn. Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken. Ik wilde weten of met vochtig weer de vochtige lucht toch binnen kan komen.
ronron1212
6 jaar geleden
Vocht produceer je ook in huis luchten is belangrijk voor je huis.
Ja, een stenen of betonnen muur ademt, maar dit gaat zeer langzaam en heeft geen effect op warmte of koud in huis.
Het levert geen tocht op en is ook geen gevolg van warmte of koud. Warmte of koud heeft geen effect op het ademen van een stenen of betonnen muur. De hoeveelheid is buitenlucht is zeer klein en voor heel veel zaken verwaarloosbaar.
Het is geen domme vraag, maar een zeer interessante vraag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou meer zorgen maken over vocht en deze komt niet binnen via de buitenlucht, maar puur door regen aan de buitenkant of via lekkage of via oorzaken van binnen. Goed ventileren, dus zorgen dat er meer lucht door de stenen of betonnen muur kan een oplossing zijn. De normale manier gaat te traag, maar met een aantal slimme truukjes kun je het versnellen.

Toegevoegd na 13 minuten:
En warme lucht neemt meer vocht op dan koude lucht. Dat is het verband tussen vocht, warmte, buitenlucht en stenen of betonnen muren. Het klink complex en moeilijk, maar op het moment dat het voor je zien, dan gaan het leven en wordt het veel simpeler.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De meeste muren zijn doorlatend voor lucht en vocht. Beter voor vocht als voor lucht, want watermoleculen zijn heel klein.
Regel is, dat vocht in de muur beweegt van warm naar koud. Ook bij ventileren beweegt vocht van warm naar koud.
Is het 's zomers binnen kouder dan buiten, dan wordt het binnen vochtig en ventileer je niet. Om dezelfde reden wordt 's winters de lucht binnen droog.