Zorgt een geconjugeerde base voor een stijging van de pH?

Bijvoorbeeld acetaat, zal dit een stijging van de pH geven of is juist acetaat het resultaat door een hoge pH van een andere base.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraag is betreft dat bacteriën bij het groeien het medium basisch maken. Bacteriën laten stoffen zoals acetaat, lactaat, formaat etc. vrij als eindproduct, maar ik vraag me af of deze de oorzaak zijn van de pH stijging.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vraag is eigenlijk: Waarom maken bacteriën bij het groeien het medium basisch?

Het is lastig om daar een definitief antwoord op te geven, maar de meest waarschijnlijke optie is dat deze bacteriën aminozuren afbreken en omzetten in (basische) ammonia, als volgt:
aminozuren >> NH3

NH3 + H2O > NH4+ + OH-
tinus1969