Als je een basketbal en een volleybal laat vallen, welke van de twee verliest de meeste snelheid?

Welke van de twee verliest de meeste snelheid als het de grond raakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als je spreekt over , bij het raken van de grond, heeft dat allemaal te maken hoever ze ingedrukt kunnen worden bij het raken van de grond,
Hoe meer ze worden ingedrukt hoe langer ze in neergaande beweging ze blijven gaan hoe minder snel ze hun snelheid verliezen.
Vergelijk het met een stuk ijzer en een platte bal die op de grond valt. Neem aan dat het oppervlak niet kan ingedrukt worden, dan zal het ijzer direkt tot stilstand komen( als we de elasticiteit van het metaal niet meerekenen) terwijl de bal ingedrukt zal worden en daardoor langer in beweging zal blijven en dus minder snel zijn snelheid zalverliezen.

De valsnelheid van elk object is gelijk, zowel voor en blok lood van 100 kg als voor een pluim. Alleen de luchtweerstand kan een remmende factor zijn. Dit kan je testen door beide objecten te laten vallen in een luchtledige omgeving. Beide objecten zullen gelijktijdig de grond raken. Ook in onze atmosfeer kun je dat testen. Laat een blad vallen en het zal naar beneden dwarrelen. Leg nu het blad op een boek die even groot is en je zult zien dat het blad even snel naar beneden zal vallen als het boek.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk de volleybal omdat die meestal wat zachter is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een basketbal is toch zwaarder en sneller dan een volleybal? Zou die daarom niet meer meer energie (en dus ook snelheid) verliezen aan de grond?
Beide ballen verliezen evenveel snelheid, omdat ze wanneer ze grond raken af beginnen te remmen tot hun snelheid 0 is.
Een hard opgepompte volleybal lijkt me wat minder energie te verliezen binnen het materiaal, maar dat is giswerk. Het is makkelijk te controleren met een paar filmpjes, waarbij je de verhouding tussen de valhoogte en de opstuithoogte bepaalt. Over het algemeen is die verhouding vrij constant, ongeveer 80% voor goed stuiterende ballen.

Ook hangt het energieverlies af van de ondergrond en ook een wisselwerking met de ondergrond en de bal, een tafeltennisballetje stuit in principe hoog op op een tafeltennistafel, maar op een grasveld landt het balletje gewoon tussen de sprieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er sprake is van dichtheidverschil en oppervlakte alsmede de druk in de bal vermoed ik dat de basketbal de meeste energie weet te behouden.
Deze bal is ook bij uitstek bedoeld om er mee te stuiteren, in mijn optiek beduidend meer dan een handbal, die meer heen en weer gegooid wordt dan een basketbal.
De hoeveelheid energie die een handbal kan bevatten moet je ook niet onderschatten, ik heb als doelman een (verboden) slingerworp gestopt en kon daarna direct mnaar het ziekenhuis, pols gebroken en dat was zeer onplezierig.
Voor basketbal heb ik niet de goede lengte maar als je die met volle kracht tegen je achterhoofd krijgt kan het licht ook wel eens uitgaan, je kunt in beide dus veel kinetische energie kwijt.