Tot hoever is een UV lamp en de zon het zelfde?

Zit er bijvoorbeeld ook vitamine D in,en kan je er ook mee voorkomen dat je zomer vermoeidheid krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is zomer vermoeidheid dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zomer depressie bedoelde ik eigenlijk!

Het beste antwoord

Als je bedoelt of het zitten bij een UV lamp ook helpt bij het aanmaken van vitamine D, is het antwoord: Ja.
En als je bedoelt of je met een UV lamp wintervermoeidheid kunt voorkomen, is het antwoord ja.

Verder is de zon in alle opzichten anders dan een UV-lamp. De zon is een ster, de UV-lamp is een elektrisch apparaat. De zon zendt straling uit in een heel groot bereik, de UV-lamp alleen niet-schadelijke UV-straling. De zon werkt op kernfusie, de UV-lamp op elektriciteit. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ga lekker buiten wandelen, de zon schijnt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk breed antwoord, geeft een hoop ingformatie op een vraag!bedankt

Andere antwoorden (6)

In geen vanbeiden zit vitamine D.

Er zijn zonlicht lampen om winter vermoeidheid tegen te gaan. Zomer vermoeidheid ken ik niet.

UV lampen en zonlicht zijn verder heel verschillend. Zonlicht bevat veel meer verschillende golflengtes dan een UV lamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen in zoverre overeen dat ze beiden ultravioloet licht uitstralen. Daar wordt je bruin van, en onder invloed van dat licht en de warmte maak je zelf je eigen vitamine D aan.
Je kunt een UV-lamp inderdaad gebruiken wanneer je last hebt van een winterdepressie, die veroorzaakt wordt door te weinig daglicht. Maar zomervermoeidheid komt voornamelijk door de warmte, en het enige wat dáár tegen helpt is uit de zon, en dan dus niet onder de UV-lamp. Tegen een 'zomerdepressie', die eveneens veroorzaakt wordt door te lange tijd te hoge temperaturen, is ook geen kruid gewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze geven beiden licht. Dat is de enige overeenkomst.

In geen enkel licht zit vitamine D. Vitamine voorkomt geen vermoeidheid, niet in de winter en niet in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze geven allebei licht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Draadloze er zijn (zeker gelet op de gebruikte materialen), zeer grote verschillen. Maar...., van de zon word je pas ècht vrolijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een UV lamp en de zon geven je allebei een gezond bruin kleurtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en huidkanker als gratis toetje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bruin kleurtje is niet gezond, dat weten we inmiddels toch wel?