Waarom verbrand je je niet, als je op het hout in de sauna gaat zitten? In theorie zou dit toch ook zo warm als de sauna worden (zoals metaal)?

In een sauna is het 60-90 °C, maar als je binnenstapt, verbrand je je niet. Als je echter water van 60° op je hand laat lopen, doet dit pijn. In een sauna mag je ook geen metaal aanhouden, want dan verbrand je je. Ik snap ook dat de dichtheid van metaal veel hoger is dan die van hout. Maar het hout zou op termijn ook de omgevingswarmte moeten opnemen, en dus ook afgeven als je erop gaat zitten. Of is deze opwarmingstijd zoveel langer dat een sauna dit niet kan tijdens zijn 'uren'.

Een mogelijk bijkomende vraag: op welke temperatuur verbrand je je aan de lucht ?
Als je maar 1 seconde water van 90° over je hand laat lopen, ben je verbrand, als je echter 1 minuut in een sauna van 90° zit, zie je niets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Het hout wordt inderdaad ook erg heet. In principe heet genoeg om je te verbranden, zoals je zegt.

Maar: hout is een slechte geleider. Een goede isolator dus.

Dus wat gebeurt er: jij gaat, met je huid, op dat hete hout zitten. Ogenblikkelijk warmt jouw huid op (dat kun je dan ook goed voelen), en koelt de oppervlakte van het hout af doordat jouw koudere huid erop gaat zitten.

Jouw huid wordt op temperatuur gehouden door jouw lichaam.

De hitte die meer binnenin het hout zit, blijft daar zitten. Hout isoleert immers. De buitenste laag van het hout is dus afgekoeld door jouw huid, en dat de binnenkant van het hout nog erg heet is, merk je niet.

Dit in tegenstelling tot metaal: dat geleidt de warmte goed, dus ook al koel je met jouw huid de buitenkant af, dan komt de warmte die binnenin het metaal zit, *meteen* naar buiten. Het metaal blijft dus heet, met als gevolg dat je je daaraan zult verbranden.

Je tweede vraag: aan lucht verbrand je je niet zo heel snel. Ten eerste koelt de huid zichzelf in lucht af door te zweten: het verdampen van (zweet)water kost veel energie, en die wordt onttrokken aan de temperatuur.

Ten tweede ontstaat een koeler laagje lucht rond jouw huid, dat je afschermt van de hetere lucht in de rest van de ruimte.

Dit laatste effect kun je heel goed voelen in een bad (of een emmer) water dat nét te heet is, maar waar je, als je je een beetje verbijt, nog nét in kunt gaan.

Probeer dat maar eens: bij het eringaan is het water onaangenaam heet, maar kun je het nét uithouden. Zit je erin en beweeg je je niet, dan is het goed uit te houden. Zodra je je gaat bewegen, voelt het veel heter aan.

Wat je voelt is het verschil tussen de stilstaande laag water rond jouw huid, die je afschermt van het hetere water in de rest van het bad; en het hete water dat je voelt als je in het bad gaat bewegen.

Hetzelfde gebeurt ook met de lucht in de sauna.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je verbrand niet als je op het hout gaat zitten, omdat hout veel slechter geleidt dan metaal. Denk ook maar eens aan een elektrische schok. Metaal geeft dat wel door, hout niet.
Dit is hetzelfde verhaal bij lucht. Geleidt ook minder goed, anders was iedereen dood geweest bij de eerste onweerswolk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je in een DROGE sauna beschermd wordt door de verdampingskou van je eigen huid:

Als u de saunacabine binnengaat, slaat de droge hitte u al onmiddellijk tegemoet. Terwijl uw huid aan de buitenkant nog een temperatuur heeft van 30 tot 34 °C, heerst er in de
sauna een luchttemperatuur tussen de 90-100 °C. Al binnen enkele minuten ontstaat er tussen u en de lucht om u heen een uitwisseling van warmte.

De warmteoverdracht via de lucht is echter relatief gering. Dat ligt enerzijds aan het feit dat lucht slechts een warmtegeleider is. Anderzijds wordt er over het hele huidoppervlak een beschermende isolatielaag verspreid. Dat is een dun luchtkussen dat door de lichaamseigen warmtestraling wordt gevormd. Dit warmtekussen weert de saunawarmte in zekere mate af.
Een andere manier van warmteoverdracht ontstaat binnen in de saunacabine door het rechtstreeks huidcontact met het houten materiaal zodra u op de opgewarmde banken gaat liggen of zitten.

Om het lichaam te beschermen tegen een levensbedreigende ophoping van warmte, verdampen de zweetdruppels op uw huid. De transpiratievloeistof verandert in gasvormige waterdamp. Er wordt een natuurkundige wet in werking gezet; bij het overgaan van een vloeibare naar een gasvormige toestand wordt er warmte ontrokken aan de omgeving – er ontstaat verdampingskou. De lucht boven de huidoppervlak koelt onmiddellijk af en het gevaar is verbannen: uw kerntemperatuur blijft constant en de levensbelangrijke lichaamsfuncties blijven behouden. Voorwaarde voor dit natuurkundige proces is echter wel dat de lucht in de sauna droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een -? Kan diegene dat uitleggen?
De geleiding van energie is wel degelijk belangrijk. De verplaatsing van energie in slecht geleidende materialen betekent dat de toevoer langzaam verloopt. Dat is de reden waarom we over hete kolen kunnen lopen zolang we maar in beweging blijven en de innerlijke warmte van de kolen niet de kans geven om daadwerkelijk hun warmte af te geven. Het grootste gevaar hierbij is verbranding door convectie warmte en niet door warmte geleiding.

In een sauna wordt de warmte doorgegeven via een van de beste isolatoren, lucht. Deze luchtlaag betekent dat we door de slechte geleiding van lucht deze temperaturen kunnen verdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een aanvulling op de vorige antwoorden:
De saunabezoeker wordt geacht op een handdoek te gaan zitten of liggen, vooral uit hygiënische overwegingen. Uiteraard voel je de warmte van de houten zitting dan ook minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, das ook weer waar! :)