Met elektrische stroom worden de deeltjes gericht als het metaal heet is. Dat kun je allemaal zien in het onderstaande filmpje. Ik hoop dat het niet erg is dat de taal Engels is...
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapje: wat heeft ham te maken met magneten? Het feit dat ik ertoe wordt aangetrokken! Serieus nu: wat niet wordt aangegeven in het filmpje - en dat is gebrek van al dit soort filmpjes - waarom dat allemaal zo gloeiend moet zijn. Bedenk een halve waarheid is ook een leugen. Het antwoord is, dat wanneer het metaal heet is, dat dan de atomen losser in hun (kristal)rooster zit en door een zwakken stroom al van richting kunnen worden verandert. Eenmaal gericht dan mag het metaal afkoelen, waarna een sterk magnetisch veld de atomen laden tot de gewenste sterkte van de elektromagnetische kracht

Andere antwoorden (3)

Dat kan je hier lezen:
http://www.watt.nl/images/pdf/2.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een magneet is een stuk ijzer of staal dat met zijn natuurlijke onzichtbare kracht ijzer en sommige andere metalen aan trekt. Deze natuurkracht heet magnetisme.
Het is vrij eenvoudig om een magneet te maken. Als je een naald hebt en een magneet, dan moet je met de magneet in een richting over de naald strijken. Als je dit
lang genoeg doet, wordt de naald ook een beetje magnetisch. Als je dit hebt gedaan, weet je in feite al hoe ook 'in het groot' een magneet wordt gemaakt.
Gesmolten staal wordt in mallen gegoten en daarna in een sterk magnetisch veld afgekoeld. Na afkoeling
en harding is het staal magnetisch. Dan heb je een magneet.
Amadea
13 jaar geleden
Een magneet kan eenvoudig gemaakt worden door een stuk ijzer of een legering daarvan met nikkel in het centrum van een spoel te plaatsen en vervolgens een gelijkstroom door die spoel te sturen.
Er bestaat ook natuurlijk magnetisch materiaal, maar dat heeft zich op een vergelijkbare manier gevormd.