Als je een bal omhoog gooit (op aarde en in de ruimte) hoe is dan zijn versnelling en snelheid?

Stel ik gooi een bal 200 meter recht omhoog waar is dan zijn versnelling en snelheid het grootst? Aan het begin of later (middenin)?

Als de bal zijn hoogste punt heeft bereikt lijken me de uitkomsten redelijk eenvoudig: zijn hoogste snelheid bereikt hij helemaal aan het einde vlak voor instorten en tevens zijn grootste versnelling (althans die is natuurlijk eigenlijk constant). Maar geld dat ook vice versa?

Ik denk van niet, maar wat is daar over te zeggen?

En natuurlijk de vraag of een worp in de vacuüm ruimte anders zou zijn?

erotisi
7 jaar geleden
3.5K
tinus1969
7 jaar geleden
Dit is 3VWO natuurkunde. Versnelling is constant (we verwaarlozen effect luchtweerstand).
Snelheid is het hoogst aan het begin.
erotisi
7 jaar geleden
De snelheid is het hoogst aan het begin, bedoel je dan de eerste paar centimeters al? EN als de snelheid in het begin het grootst is hoe kan het dan toch versnellen? Maar als de versnelling constant is hoe zou een bal nog kunnen terugkomen? Dat is natuurlijk het antwoord voor de ruimte. Maar wat zou het antwoord zijn voor de aarde, dus met luchtweerstand? Zou de versnelling dan halverwege of aan het einde het hoogst zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Halverwege is de snelheid 0. Ik kan niet snappen dat je denkt dat daar de snelheid maximaal kan zijn.
erotisi
7 jaar geleden
Met halverwege bedoel ik niet op en neer en daar de helft van . Mijn vraag spitst primair op de enkele reis
tinus1969
7 jaar geleden
Koop een 3VWO studieboek en LEES dat eens. Ik ben echt stomverbaasd dat je problemen hebt met deze basiskennis, terwijl je met complexe vragen komt.
erotisi
7 jaar geleden
Toch kan de meest simpele en voor de hand liggende basis nog problematisch zijn als je het echt wil begrijpen......
Erna55
7 jaar geleden
Waar denk je dat de versnelling op de heenweg vandaan komt ?
De bal heeft geen motortje.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, wat wil je 'echt begrijpen'? Ik zou -nogmaals- beginnen met je inlezen op 3VWO natuurkunde stof.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotiso: Snaop je het inmiddels? Of heb je je gewoon maar op iets anders gestort? http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/astronomie/vraag/610344/verschil-tussen-obliquiteit-precessie
Thecis
7 jaar geleden
@tinus1969
Alhoewel ik je opmerking snap, is het hier geen plaats om te oordelen. Je hebt al aangegeven wat je wilde doen.
En in basis heeft Erotisi wel gelijk. Zelfs de simpele vragen kunnen moeilijk zijn als je het écht wil begrijpen. Voor deze vraag is het antwoord vrij simpel, maar het geldt wel voor vele dingen. En voor eenieder liggen de problemen op andere vlakken. Als voorbeeldje deze dan maar even. Ook hier is het antwoord zo simpel wanneer je goed leest en de geschiedenis kent.:
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/589580/verwijst-wilhelmus-koning-spanje
erotisi
7 jaar geleden
Een nog fundamenteler voorbeeld is natuurlijk de zwaartekracht zelf. Dat is nog helemaal niet bekend wat dat is en waardoor dat nu precies komt.
Thecis
7 jaar geleden
@Erotisi,
Hoe het komt weten we inderdaad niet, maar hoe het werkt (zeker in het voorbeeld wat je aanhaalt, het omhooggooien van een bal) weten we al wel behoorlijk goed. Het is echter niet zo dat je het voorbeeld van de bal pas goed kan begrijpen als je de zwaartekracht op een fundamenteel niveau snapt.

Antwoorden (1)

Focus erop dat er alleen een versnelling is (negatief of positief) als er een kracht op een voorwerp werkt. In het geval van de aarde (luchtledig)
Tijdens de worp: positieve kracht omhoog-zwaartekracht. Nadat de bal los Is: zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Heeft inertia van massa nog invloed
Thecis
7 jaar geleden
Nee, niet nadat de bal is los gelaten. Vanaf het moment dat de bal los is van de hand is er alleen nog maar de zwaartekracht.