Waarom is het op de Noordpool zo koud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of waarom wonen de eskimos op de noordpool terwijl het daar helemaal niet gezellig is?

Antwoorden (8)

De zon schijnt er heel weinig...
zelfs in de zomer is het heeeel erg koud...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de temperatuur daar.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind hem wel lollig, hoor! Over XiniX gesproken... Waar is die eigenlijk heen?
AWM
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Het is logisch dat het juist op de polen zeer koud is en dat er als gevolg daarvan ijs ligt. Dit heeft alles te maken met de positie van de noord- en zuidpool ten opzichte van de zon: Van alle plekken op de aardbol zijn de polen het minst naar de zon toegekeerd. Als gevolg hiervan is de hoek waarmee zonnestralen binnenkomen veel kleiner dan bijvoorbeeld in Nederland, en zeker kleiner dan op de evenaar. Tropische gebieden zullen dus veel warmer worden dan polaire gebieden. In tropische gebieden is de instralingshoek van de zon bijna 90 graden. Hierdoor wordt een groot oppervlak beschenen. De zon straalt ook loodrecht op de atmosfeer: daardoor kaatst slechts een klein deel van de stralen terug. Boven polaire gebieden kaatst de atmosfeer het grootste deel van de schuin invallende zonnestralen terug de ruimte in. IJs en sneeuw werken bovendien als een spiegel: ze kaatsen het merendeel van de zonnestralen die door de atmosfeer weten te dringen terug. Ten tweede staat de draaias van de aarde niet loodrecht op het vlak van de baan van de aarde rond de zon. De draaias loopt precies door de noord- en zuidpool heen. Als gevolg hiervan wijst de noordpool in de zomer iets naar de zon toe en in de winter van de zon af. Voor de zuidpool is dat precies omgekeerd. Zolang de polen van de zon afgekeerd zijn, is het donker: de zon komt een half jaar lang niet op. Het ontbreken van voldoende zonlicht heeft een bar klimaat tot gevolg. Het koude klimaat maakt dat de polen gevangen zitten in een eeuwige greep van sneeuw en ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt droor al dat ijs,dat maakt het er niet warmer op en ook hetfeit,dat de zon er onder een schuine hoek op schijnt,schijnt er toe bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ijs is weer een gevolg (geen oorzaak) - van 't 2e gedeelte van je verhaal.
Er zijn drie redenen dat de temperatuur lager is op de polen van de aarde:

1. De hoeveelheid energie die de poolgebieden bereikt, is lager, dit komt door de hoek waarop het zonlicht binnenkomt.

2. Doordat het kouder is op de polen is er meer sneeuw en ijs, dit werkt als een spiegel waardoor er meer licht (energie) wordt gereflecteerd.

3. Door de schuine hoek zijn ook de seizoenen anders, daardoor kan de zon 6 maanden lang 24 uur niet ondergaan of opkomen.

een voorbeeld daarvan: http://www.youtube.com/watch?v=Xm_Cn8-DCNc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait rond de zon, en daarom worden alle plekken op aarde door de zon beschenen...op de evenaar ben je (overdag) dichtst bij de zon maar bij de polen ben je er (ook overdag) het verst van af...de polen worden dus minder verwarmd, ook in de zomer.

Op de evenaar zijn alle dagen van het jaar even lang: 12 uur dag en 12 uur nacht, er is dus geen echte zomer en winter... maar de polen kennen maar 1 dag (de zomer) en 1 nacht (de winter) per jaar, die allebei 6 maanden duren...

Als je bedenkt dat de polen tijdens de zomer al het minste warmte van de zon krijgen van alle plekken op aarde, en vervolgens in de winter helemaal geen warmte, begrijp je vanzelf waarom het daar zo koud is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonnestralen schampen daar slechts het aaroppervlak.

Om een idee te geven. Als je een zaklamp recht op een muur schijnt dan zie je een gecondenseerde bundel op 1 plek. Als je nu met met die zaklamp een grotere hoek gaat maken, dan zie je dat de lichtvlek groter wordt. Dat betekent dat de energie over een groter gebied verspreidt word.
Daar komt bij dat convectie stromen er voor zorgen dat de koude lucht neerdaalt op de noord- en zuid pool. De verstoring hiervan is de reden van de klimaats verandering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De noordpool is een bevroren oceaan, die wordt omringd door land; de zuidpool is met ijs bedekt land omringd door een oceaan. De zuidpool ligt meer geïsoleerd dan de noordpool. Langs de noordpool zijn veel meer mogelijkheden voor dieren om over bevroren zeeën naar land te komen. De noordpool is immers aan alle kanten door land omringd: als de poolzeeën bevroren zijn is het land via het ijs bereikbaar, en omgekeerd. De verbinding met het land heeft ertoe geleid dat er op de noordpool een grotere diversiteit aan diersoorten te vinden is dan op de zuidpool.