Wat bij mij altijd super werkt is een stroomkring vergelijken met een rivier waarbij de stroomsterkte gelijk staat aan de hoeveelheid water die een bepaald punt passeert per seconde. In een serieschakeling splitst "de rivier" zich niet op waardoor overal een gelijk hoeveelheid "water" stroomt. Dus je stroomsterkte bij een serieschakeling is overal gelijk.

Bij een parallelschakeling splitst die zich wel en verdeeld het "water"(=stroomsterkte) zich over meerdere "banen" waardoor de stroomsterkte dus verdeeldt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja alles war er in gaat dat gaat er ook weer uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee in een parallel schakeling wel. Het voltage is wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet overal hetzelfde te zijn. Als je een serieschakeling hebt met bijvoorbeeld 4 lampjes en hij is totaal 400 volt, kun je ook 1 lampje van 200 volt, 1 van 100 volt, en 2 van 50 volt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een serieschakeling is de stroomsterkte overal gelijk. In een parallel schakeling juist niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk echt dat peter en menov spanning en stoom door elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is overal gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alles kun je met water vergelijken.
1e een bak met water, Hoogte van water in bak. voltage.
want hoe hoger het waterstaat hoemeer druk.
hoe hoger de spanning, hoe hoger voltage.
2e diameter van slang naar eindpunt, hoemeer water er doorkan.
hoe dikker de koperdiameter hoemeer stroom er doorkan (voor hij warm wordt)
3e vernauwing in diameter slang, er gaat minder water door de slang.
De vernauwing kun je zien als een weerstand. De hoeveelheid stroom per uur (ampere) gaat naar beneden.
4e slang verdeeld zich in b.v.3 slangen.
Hoeveelheid stroom verdeeld zich in drieen(paralelschakeling)
5e meerdere vernauwingen achter elkaar. water wordt meerdere keren gestremt.
stroom wordt meerdere keren tegengehouden (serie schakeling)
Misschien zijn er nog wel meerdere voorbeelden, maar anderen mogen deze invullen.