Ken je de geur van ozon? Vind jij die geur ook lekker? En zijn er plaatsen/momenten waar je dat kunt ruiken?

Vroeger vond ik de geur die ontstond bij het spelen met de transformator van de Märklintreintjes zó heerlijk. 'Ze' zeiden dat dat ozon was....

Is het trouwens (on)gezond om het op te snuiven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Ozon is een stof die normaal voorkomt in de natuur. Het is een zuurstof-molecuul O3 (de drie had klein moeten zijn, maar dat kan ik niet zo ingeven)

Het is een vrije radicaal en derhalve giftig...
Door de bliksem ontstaat ozon doordat de lucht even geïoniseerd wordt door de grote hitte... Die speelgoed treintjes hadden een sleepcontact waardoor er een vonkboog ontstaat die in het klein gelijk is aan een bliksem, dus ook hier ozon in het klein gemaakt... De typische geur ken je zeker als je in een onweersbui naar buiten loopt als er inslagen in de buurt geweest zijn.
Ja het is ongezond, '3 is een heel sterk reaktieve stof, een vrije radicaal dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat was een aparte lucht, maar niet hetzelfde als een verfrissende regen bui.Dat luchtje van de transformator is ozon.
Ozon is giftig bij inademing, Maar lees onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken de geur, ik vind de geur eigenlijk alleen lekker als je buiten bent na een fikse onweersbui waar de geur dan nog hangt doordat bliksem ozon veroorzaakt.

Dit komt denk ik niet door de geur zelf, maar door het totaalplaatje, de regen is voorbij, de zon schijnt soms weer, alles is nat, maar op een prettige manier.

Ozontherapie zoals die hier ook nog wordt vermeld lijkt me toch enigszins twijfelachtig, ozon is geen onschuldige stof, het is ook niet voor niets dat het in bijvoorbeeld waterzuivering gebruikt kan worden, dit komt omdat het een sterk oxiderende stof is.

Ook kleine hoeveelheden zijn slecht voor de mens, daar staat tegenover dat je ozon net zoals bij aardgas (waar overigens een geurstof aan toegevoegd is) al snel ruikt in hele kleine, nog niet schadelijke hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik ken de geur. Je kwam dat ook tegen bij kopie-shops met oude apparatuur. Echt lekker vond ik dat niet.