Waarom lost suiker/zout beter op in warm water dan ik koud water?

Ik weet dat de oplosbaarheid stijgt met de T voor 95% van de stoffen, maar waarom juist?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
26.7K

Het beste antwoord

Er zijn wat verschillende antwoorden al gegeven, maar volgens mij is er nog geen antwoord dat meerdere facetten combineert.

Oplosbaarheid (in de chemische zin) covert zowel de hoeveelheid als de snelheid waarmee iets oplost (maar meestal hebben we het over de hoeveelheid die kan oplossen omdat de snelheid van oplossen veel gemakkelijker is om te beinvloeden).

Als eerste de snelheid waarmee iets oplost. Die stijgt wanneer de temperatuur hoger is. Dit komt (inderdaad) door het kristalrooster van een zout / suiker. Het water heeft meer kinetische energie (want warmer) waardoor:
- er sneller ionen / moleculen uit het rooster gestoten worden
- MAAR OOK de ionen / moleculen sneller gestabiliseerd worden in de oplossing (omringd worden door watermoleculen).

Dan waarom de hoeveelheid groter wordt bij hogere temperatuur. Het is waar dat de dichtheid van vloeibaar water kleiner wordt naarmate het water warmer wordt (https://www.simetric.co.uk/si_water.htm ).
Echter, de grootste bijdrage aan waarom er meer kan oplossen, komt nog steeds door de warmte, de kinetische energie van de moleculen:
"Toegenomen moleculaire beweging veroorzaakt meer oplosmiddel moleculen contact opgeloste moleculen en trekken ze met meer kracht, meestal resulteert in meer oplossen." (even door de translator gehaald, in het geval van water altijd, dit is een uitspraak voor alle )
http://www.middleschoolchemistry.com/lessonplans/chapter5/lesson6

Dus de warmte (en daardoor dus de kinetische energie van de watermoleculen) is verantwoordelijk voor zowel de hoeveelheid als de snelheid waarmee zout / suiker oplost in water
Thecis
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verklaart het dus, bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (4)

Dat komt doordat hoe warmer een vloeistof, hoe meer er kan oplossen in de stof.
Bij gas telt die regel juist niet, want daarbij is het, hoe warmer de vloeistof, hoe minder er in opgelost kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar WAAROM is dat? We weten dat het zo is, je herhaalt enkel het feit en presenteert dat als antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Warm water neemt meer ruimte in Daarom meer ruimte tussen de moleculen . is een liter warm minder in gewicht ? Warme lucht kan ook meer vocht bevatten . Koude lucht is ook iets zwaarder . Maar waarom ? Ja waarom is er zwaartekracht of waarom gaat licht net niet wat sneller ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens bij gas geld de regel ook, want hoe warmer de lucht hoe meer water er in kan oplossen. Kleding droogt sneller in warme lucht.
Als een vloeistof warmer wordt, worden de moleculen beweeglijker. Dit heeft als gevolg dat er meer ruimte tussen de moleculen van de vloeistof ontstaat wat ertoe leidt dat vaste stoffen beter oplossen. Het wordt simpelweg makkelijker om tussen de watermoleculen in te komen.

Ik ben niet 100% zeker dat dit het goede antwoord is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit kan inderdaad een mogelijke verklaring zijn, want volgens mij zijn er veel theorieën. Ik dacht persoonlijk aan het feit dat als zo'n rooster warm wordt, dit makkelijker kan breken in ionen en zo sneller zou kunnen binden, maar ik weet natuurlijk niet of dit waar is en zoek daarom de echte verklaring.
Warm water is in die zin een betere oplossingsmiddel omdat de moleculen ervan sneller bewegen. De moleculen H2O van water gaan zo sneller een reactie aan met bijv. NaCl (zout) zodat de polaire H2O moleculen de atomen Na+ (natriumion) en Cl- (cloorion) sneller zullen kunnen omringen om het zout zo in oplossing te krijgen.

In koud water zal dat ook wel gebeuren, maar dat gaat alleen wat langzamer. De oplossnelheid is dus hoger bij hogere temperaturen.

Toegevoegd na 19 uur:
Wat betreft de hoeveelheid die opgelost kan worden bij hogere temperaturen blijkt er ook een verband. Echter net voor NaCl blijkt die niet erg hoog te zijn. Maar voor bijv. andere zouten is die juist erg groot en kan zelfs lager worden. Zie tabel https://www.boundless.com/chemistry/textbooks/boundless-chemistry-textbook/solutions-12/factors-affecting-solubility-94/solid-solubility-and-temperature-403-5138/

De oorzaak van de verhoogde hoeveelheid wordt ook daar veroorzaakt door de verhoogde kinetisch energie van de moleculen zodat de opgeloste moleculen minder aan elkaar kunnen plakken
erotisi
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Dat verklaart waarom suiker SNELLER oplost, maar nier waarom er MEER oplost, in warm water.
erotisi
7 jaar geleden
@tinus1969 Waar staat MEER in de vraag?
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Oplosbaarheid is zowel snelheid als hoeveelheid
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi; 'oplosbaarheid stijgt' staat duidelijk in de vraag. Bovendien wordt in chemische terminologie 'betere oplosbaarheid' in het algemeen gelijk gesteld aan meer, niet aan sneller.
erotisi
7 jaar geleden
Factoren als temperatuur en druk hebben hier invloed op en veranderen dus de oplosbaarheid: het product zal sneller in oplossing komen. Maar eigenlijk zal de maximale oplosbaarheid sneller bereikt worden, maar deze zal niet wijzigen. Deze factoren hebben dus een invloed op de dissolutie- of oplossnelheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosbaarheid
Suiker en zout zijn samengesteld uit kleine kristallen, een kristalrooster. Om het kristalrooster te vernietigen moet inspanning geleverd worden. Dit kost energie die de vloeistof moet leveren. Dat wordt geleverd door de temperatuur. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe meer energie kan er besteed worden aan de vernietiging van het kristalrooster van suiker of zout waardoor het sneller oplost. Hoe hoger de temperatuur van water hoe sneller de willekeurige Brownse beweging van de watermoleculen. De temperatuur van het water werkt dus als een katalysator voor de reacties.