Als de snelheid van het licht 10 maal zo hoog zo zijn, zouden we dan nog tv kunnen kijken?

De snelheid van het licht is ongeveer 300.000 km/s. Maar stel nu dat we dat verhogen naar 3.000.000 km/s en de overige krachten en objecten blijven gewoon functioneren lukt het dan nog om tv te kijken bijv. Of komen de beelden dan zo snel op ons af dat het te snel gaat. Of zouden dan ook de programmas 10 maal zo kort/snel moeten worden?

erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat niemand door zal hebben wanneer de lichtsnelheid ineens 10x sneller zou worden. Zoiets als een radio frequentie van 1Mhz naar 1GHz zetten ook niemand doorheeft zonder speciale ontvangers/testers.
Erna55
7 jaar geleden
Het maakt niet uit.
Want waarom zou het programma 10 keer zo kort duren ?
De lichtstralen halen elkaar niet in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De lichtstralen halen elkaar niet in."
Precies, we moeten wel in relatieve sfeer blijven.
Ik snap erotise wel,.. 10x sneller over de snelweg is ook eerder thuis.
Erna55
7 jaar geleden
15 auto's vertrekken 1 minuut na elkaar. Ze leggen 10 km af.
Ze rijden 15 km/ uur en komen 1 minuut na elkaar aan.
Ze rijden 150 km/ uur en komen 1 minuut na elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is de simpel gesteld. Als de lichtsnelheid wordt aangepast worden vele elementaire eigenschappen van ons universum aangepast - de vraag is of er dan überhaupt nog een vergelijkbaar universum was ontstaan uit de big bang, bijvoorbeeld.
Thecis
7 jaar geleden
Lmao. Inderdaad.
De grote vraag zou eerder zijn of ons oog deze verhoging in snelheid (en dus energie) aankan. Maar ik denk dat Erotisi hierbij had aangegeven dat verder alles hetzelfde blijft (dus aanname: het oog kan het zien).
Cryofiel
7 jaar geleden
We krijgen sowieso een probleem met kernfusie, atoomkrachten en dergelijke vanwege E=mc² .
Thecis
7 jaar geleden
@SadBunny,
Erotisi is vrij duidelijk: "en de overige krachten en objecten blijven gewoon functioneren". Hij houdt er rekening mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis: Ja, daarom zeg ik dat de vraag te simpel gesteld is. De overige krachten en objecten *kunnen* niet gewoon blijven functioneren want die zijn op allerlei manieren afhankelijk van de lichtsnelheid.
Thecis
7 jaar geleden
@SadBunny,
Klopt, in het echte leven kan het niet. Blijkt volgens mij ook al te zijn als pi 3.15etc is ipv 3.14etc. Dan bestond het universum ook al niet (zoals we het nu kennen). Maar voor dit soort gedachtenexperimeten is het soms van belang om de vraag te stellen om beter begrip van de materie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De duur van de uitzending is afhankelijk van de gebeurtenis zelf, en die gaat niet opeens 10x sneller.
De uitzending zal daarom misschien 0,000001 (of misschien nog wel een paar nullen erbij) eerder afgelopen zijn. De verkorting van de uitzending zit hem slechts in het laatste shot dat wordt uitgezonden.

Antwoorden (1)

Je zegt het zelf: "...en de overige krachten en objecten blijven gewoon functioneren.."
Dus ook je TV en je oog blijven functioneren.

TV kijken kan dus nog gewoon.

Het enige verschil is dat de reistijd van het (licht)signaal korter is. Het beeld wat je ziet zal dus iets actueler zijn.

That's all.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
+
Zo simpel kan het zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik betwijfel het, als de licht snelheid 10x zo hoog is, is dan ook de frequentie niet 10x zo hoog?? Je ogen kunnen alleen de het huidige frequentie berijk waarnemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@jjjgroot
De vragensteller stelt:
"...en de overige krachten en objecten blijven gewoon functioneren.." Dus ook de ogen en de TV.
erotisi
7 jaar geleden
zou het beeld niet schokkiger zijn? Immers een foton wordt heel snel uitgezonden maar het aanbod van de volgende foton gaat niet sneller.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik verwijs (en herhaal) hier naar de perfecte reactie van Erna55 op jouw vraag: "15 auto’s vertrekken 1 minuut na elkaar. Ze leggen 10 km af.
Ze rijden 15 km/ uur en komen 1 minuut na elkaar aan.
Ze rijden 150 km/ uur en komen 1 minuut na elkaar aan." Dus nee, het signaal komt in de normale volgorde aan en je TV-beeld zal hierdoor dus ook niet gaan schokken.
erotisi
7 jaar geleden
Ik weet niet of dat wel klopt/kan? Immers het aanbod van de autos moet hetzelfde zijn. Dus ik biedt na iedere minuut bij de start één auto aan. De langzame auto's doen over 10 km 45 minuten, de snelle auto's doen er 4 minuten over. Dwz dat 10 langzame auto's na 45 minuten + 10 minuten starttijd = 55 minuten allemaal binnen zijn. De snelle auto's zijn allemaal binnen na 14 minuten. Ik heb dus dezelfde 'energie' (aantal auto's) ontvangen binnen (bijna) een uur versus een kwartier. Zou dat geen effect hebben op hetgeen je ziet? En zullen de kleuren dan nog hetzelfde zijn? Want als de snelheid hoger wordt zou dan alles niet blauwer zien door blauwverschuiving van het licht?
erotisi
7 jaar geleden
Een tv beeld bestaat tevens uit 24 (halve) beelden (of 48 hele) per seconden die van linksboven naar rechts beneden (of zoiets) over het scherm gaat. Zou dat nog iets betekenen? Nu gaat het bij het zien vaak over de energie dat een foton bezit dat het zien (het 'aanzetten' van een kegeltje/staafje) bepaald. Maar zou dat foton door zijn hogere snelheid meer energie hebben of alleen een langere golflengte? Enfin, zoals je ziet zie ik het nog niet helemaal ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Oze Dus de vraag is eigenlijk Als we alles veranderen en alles is mee veranderd zien we dan verschil... Ik denk niet dat de vragensteller dat bedoelt, dat schat jij verkeerd in.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@jjjgroot
De vragensteller een natuurkundig onmogelijke vraag. Ik kan 2 dingen doen: zeggen dat het onmogelijk is en het daarbij laten. Dat helpt de vragensteller niet verder. Of ik probeer zo dicht mogelijk te blijven bij zijn originele vraag én stelling. En toch een antwoord te geven dat 'm nog enigszins verder helpt. Naúúrlijk is dat antwoord onderuit te halen aangezien dit gebaseerd is op een onmogelijke werkelijkheid. @erotisi
Je haalt er weer vanalles bij wat niet in je originele vraag staat ! Maar goed... Ja, er komen per seconde meer fotonen voorbij. Dat zal best 'energieverhogend' zijn. Maar Je zegt zelf dat alle krachten en objecten 'normaal' blijven werken. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Haal je die stelling weg, dan heeft jjjgroot gelijk: dan is je vraag onmogelijk te beantwoorden omdat je dan een fundamentele natuurkracht verandert waardoor waarschijnlijk het hele universum niet eens zou bestaan.
erotisi
7 jaar geleden
Het is inderdaad wat lastig bij een dergelijke vraag om precies te weten wat wel en niet van belang. Het is een beetje zoeken. Maar wat ik in beginsel bedoelde met dat de krachten en objecten hetzelfde blijven is dat bijv. niet de de atomen niet meer kunnen functioneren omdat de elektromagnetische kracht (of het licht dus) zou zijn verandert. De elektronen zouden dan namelijk of op de kern botsen of er van weg vliegen, zodat er geen materie meer kan bestaan en dus geen tv. Dergelijke krachten moeten dus gelijk blijven.
Het bovenstaande betreft dan dus ook de objecten zoals de ogen van de mensen die ook door die fundamentele krachten worden geleid. Wat dus wel verandert is de snelheid van het licht, die de ogen ontvangen en door de tv wordt uitgezonden en daardoor op zich weer wel beinvloed kunnen worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Nou laat ik daar nog 1x in meegaan... Het zichtbaar spectrum heeft een golflengte tussen 380 nm (violet) en 780 nm (rood)
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zichtbaar_spectrum ) De (normale) TV bouwt het beeld op uit 2 kleuren: rood, groen en blauw, met een golflengte van respectievelijk ongeveer: 700nm, 520nm en 480nm. Wanneer de lichtsnelheid 10x zo groot wordt legt het foton dus 10x zoveel afstand af. De golflengte wordt dus óók 10x zo lang.
Zelfs het blauw zou daarmee met een golflengte van 10 x 480nm = 4800 al zo diep in het infra-rood dat onze ogen die kleuren niet meer kunnen zien. Dus in die zin...: nee, dan zou je geen TV meer kunnen kijken. Nu kun je betogen dat in dat geval de evolutie vast anders zou zijn verlopen, of dat de TV-producent vast voor andere materialen zou hebben gekozen die andere kleuren zouden produceren, maar dan ga je wéér een stapje verder...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
"De (normale) TV bouwt het beeld op uit 2 kleuren:" moet natuurlijk zijn: "... uit 3 kleuren: "
:-)