Waarom wordt de volume van een mengsel van ethanol en water kleiner?

Als je bijv. 100ml water en 100ml ethanol mengt, krijgt je minder dan 200ml als eindresultaat. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
ik gok verdamping
Thecis
7 jaar geleden
@Ritsuka
Ik zou niet meer gokken als ik jou was.
Erna55
7 jaar geleden
De oorzaak van de volumecontractie is de vorming van bindingskrachten (ontstaan door waterstofbruggen) tussen de moleculen, waardoor deze een kleinere ruimte innemen.
Ritsuka
7 jaar geleden
ethanol verdampt ook snel uit zichzelf
tinus1969
7 jaar geleden
@Ritsuka, Als ethanol verdampt neemt het volume toe. Gas neemt meer ruimte in dan vloeistof.
Thecis
7 jaar geleden
@Ritsuka,
Alcohol verdampt bij 78°C. Alhoewel het iets sneller verdampt dan water, kan je het echt wel een tijdje open laten staan...
Denk maar aan een wijntje of een biertje of welke drank met alcohol dan ook. Daar vervliegt de alcohol ook niet zo maar... En als je water en alcohol met elkaar mengt, wordt het echt niet zo warm dat de alcohol gaat verdampen.

Antwoorden (1)

Heel 'Jip en Janneke' zou je beiden moeten zien als een zak knikkers.
De knikkers van water nemen een bepaalde ruimte in, en de -grotere- knikkers van de ethanol ook.

Als je ze nu bij elkaar gooit, hebben ze samen minder ruimte nodig dan elk afzonderlijk bij elkaar opgeteld. Zoals je in een volle emmer knikkers nog bijna een halve emmer zand kunt gooien voor hij overloopt, en zelfs daar bovenop nog een hele plens water. De "massa" wordt steeds groter, maar het volume niet.

Dat is niet precies wat er gebeurt, maar zo moet je het je ongeveer voorstellen dat 1 plus 1 niet altijd precies 2 is. (Bij ethanol en water is 1+1 ongeveer 1,92).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Duidelijke uitleg, in Jip en Janneke-taal!
Ik heb er geen verstand van, dus of het helemaal klopt kan ik niet beoordelen, maar het klinkt aannemelijk.
Reddie
7 jaar geleden
Prima uitleg.Plus
Thecis
7 jaar geleden
Heel erg jip en janneke maar prima analogie +