Waar lost vet goed in op?

Omdat veel verbindingen in water oplossen, is het een goed oplosmiddel. Vetten lossen echter slecht op in water.

Mijn vraag is nu; Waar lost vet wél goed in op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
25.9K
Ivana
7 jaar geleden
Ammoniak helpt ook prima, maar gebruik dat wel in de open lucht.

Het beste antwoord

Vetten (en olieen) lossen goed op in organische oplosmiddelen zoals aceton, benzeen, pentaan, hexaan, etc. Ook terpentine kan olie en vetten oplossen.

Vetten zijn hydrofoob, ofwel slecht oplosbaar in water. Dingen als zeep zorgen ervoor dat vetten en olieen wel oplosbaar zijn in water omdat ze een soort bolletjes maken van vetten die wel oplosbaar zijn in water (zepen hebben een hydrofiele kop (in water oplosbaar) en een hydrofobe staart (in vetten oplosbaar)).
Thecis
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schoonmaakazijn lost kalk en vet op en is daarom een goede allesreiniger.
Ook wasbenzine lost vet zeer goed op.
fremar
7 jaar geleden
Dasty,de beste vet oplosser,Verkrijgbaar bij de wibra. Kost geen fluit.Alle soort vetten lossen hier mee op.Ik zelf gebruik het om mijn motoren mee te ontvetten.Let op: goed afspoelen,zeker op gelakte onder grond.