Wat heeft massa met zwaartekracht te maken?

Ik heb binnenkort een presentatie, en ik kan geschikt antwoord vinden van de vraag, in mijn werkboek staat niet een antwoord. "Wat heeft massa met zwaartekracht te maken?". Hopelijk weet iemand een goede uitleg!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
Alles!
Maar zwaartekracht bestaat niet, dus eigenlijk niets. Maar massa kromt de ruimte volgens Einstein wel en daardoor doet massa wat het doet en lijkt het massa aan te trekken; dat wordt dan wel zwaartekracht genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan hier even loeren https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht

Antwoorden (2)

Dit is moeilijk uit te leggen laat ik je dus gewoon even het verschil uitleggen (ik hoop dat het dan duidelijk is ) de massa is eigenlojk hetzelfde als gewicht dit kan van een persoon of dier zijn maar evengoed van een voorwerp Gewicht wordt vooral in de volksmond gebruikt (maar wetenschappers haten het als je gewicht gebruikt in plaats van massa )De wetenschappelijke uitdrukking voor gewicht is dus massa, zowel massa als gewicht worden vaak uitgedrukt in kilogram.
Nu wat heeft dit te maken met de Zwaartekracht? Zwaartekracht is ( de kracht die op elk voorwerp op aarde wordt uitgeoefend vanop de kern van de aarde )dus eigenlijk de aantrekkingskracht tussen twee voorwerpen (. De eenheid hiervan is newton .)Dit zorgt er voor dat we niet gewichtloos zijn. Deze kracht kun je berekenen door de formule (F )wet van Newton) F= m x g. Met m gelijk aan de massa en g de valversnelling ( als je iets laat vallen hoe veel seconden doet het erover op de grond te raken ) Op aarde is deze valversnelling ongeveer 9.81 m/s^2.

Dus stel je weegt 70kg(massa) en je bevindt je op de aarde, dan is de zwaartekracht die op jou uitgeoefend wordt:
F= m x g = 70
kg x 9.81 m/s^2 = 686,7 N

Voor het gemak wordt die 9.81 vaak afgerond naar 10, dat rekent makkelijker.(maar niet alle leerkrachten reken het juist als je het afrond )
Hopelijk heeft dit je geholpen ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Massa heeft alles met zwaartekracht te maken. Volgens de zwaartekrachtwet van Newton:

F(zwaartekracht) = G x M1 x M2/r^2, waarbij M1 en M2 de massa's van twee voorwerpen zijn (bv de aarde en jijzelf) en r de afstand.
tinus1969