Waarom kun je lucht niet voelen?

Ik bedoel,wanneer je je armen zwiept voel je de luchtweerstand. Maar waarom kan je de lucht niet voelen als je gewoon met je hand in de lucht grijpt?
Dan spreek ik nu over binnenshuis,normale temperatuur en zonder tocht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Wat is voelen eigenlijk.
De tastzin (of aanrakingszin) is het vermogen van een organisme om aanraking of druk waar te nemen. Het voelen kun je in vier groepen indelen:

Lichte aanraking: deze wordt op de onbehaarde huiddelen gedetecteerd door tastlichaampjes. De fijne tastzin kan getest worden door met een plukje watten zachtjes over de huid te strijken.

Aanhoudende aanraking: deze komt als prikkel binnen via de tactiele zenuwuiteinden. Ze blijven hun pulsen nog lang afvuren naar de hersenen nadat de aanraking begon. Dit is ook nodig om zich bewust te blijven van de langdurige aanraking.

Vibraties en snelle variaties in druk: deze worden verwerkt door druklichaampjes Hiermee kan een organisme bijvoorbeeld de trillingen van een aardbeving voelen. Deze lichaampjes bevinden zich in de handpalmen, voetzolen, geslachtsorganen en tepels, wat suggereert dat ze ook een belangrijke rol spelen bij de seksuele stimulatie en bij het zogen.

Bestreken huid: deze wordt geregistreerd door de peritrichale zenuwen. Dit zijn zenuwuiteinden die om de haarfollikels gedraaid zitten. Het gevoel dat deze peritrichale zenuwen veroorzaken is duidelijk op te wekken door tegen de natuurlijke stand van de hoofdharen in te strijken.

Lucht is een zeer ijle stof (s.m. 1,29 kg/m³). Als op een windstille dag de lucht met constante druk op ons lichaam drukt, zal onze tastzin dit niet (kunnen) waarnemen, daar uit de beschreven werking van de tastzin blijkt dat er wel sprake moet zijn van beweging of wisselende druk om de tastzin aan het werk te zetten.

Lucht die in beweging komt door verschil in druk noemen we wind. Als het dus waait (beweging) of je beweegt je arm snel door de lucht, wat gelijk staat met wind, dan kan onze tastzin de verplaatsende lucht wel waarnemen. Natuurlijk is er ook een vorm van luchtweerstand die je tastzin waarneemt als druk, maar je tastzin voelt daarnaast WEL DEGELIJK lucht. Als je met je hand in de lucht grijpt is de zich verplaatsende lucht te laag dat je tastzin deze beweging kan waarnemen. Maar zodra je de snelheid verhoogt (arm door lucht) neemt de snelheid van de lucht (=beweging) toe en passeer je de grens waar je tastzin begint te voelen.
Een dier kan kleiner luchtbewegingen eerde waarnemen dan een mens. Dit doen ze b.v. met hunne snorharen, die in een zacht windje eerder gaan bewegen en dus voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg,+

Andere antwoorden (5)

Het is te luchtig voor je handen. En wist je dat je verandering moet hebben om iets te voelen? Als het niet verandert dan voel je het niet en de lucht verandert niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis voelt ook geen water. Wel als de vis uit het water is en weer terugkomt in het water. Zo is het met de mens ook, wij voelen geen lucht omdat we altijd lucht om ons heen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe weet jij dat nou :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps dubbele post, je kreeg maar 1 plusje hoor :-)
Zwaai eens met je armen door rook. Je zult zien dat er "krullen" van rook te zien zijn. Het feit dat je lucht normaal niet ziet betekent niet dat er niks is.
Ieder element kent 4 statussen. Vast, vloeibaar en gas. Een 4e zou plasma zijn, maar die hoek wil ik niet in.

Om het simpek uit te leggen is lucht een mix van stoffen die op een gemiddelde aardse temperatuur als gas in onze atmosfeer aanwezig is. Er is dus wel iets, maar je ziet het vaak niet, en dat doet jou beleven dat lucht niets is.

De lucht voel je welzeker. Wind is een verplaatsing van lucht en dat voel je namate de verplaatsing sneller wordt. En zelfs al heb je wind-mee, als je harder gaat dan de wind wordt het toch weer wind tegen.

Je voelt lucht dus zeer zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met je handen zwiept voel je letterlijk de lucht, net zoals dat bij wind het geval is.
Dus voel je weerstand die door de lucht zelf als stof (gasvormig) veroorzaakt wordt .
Wanneer je zelf en de lucht stilstaat is er een evenwicht en worden je druk- en gevoelzenuwen niet getriggert ondat er geen beweging van betekenis is.
Het heeft ook te maken met de prikkeldrempel van je zenuwen, zelfs stilstaande lucht is -op moleculaire schaal- behoorlijk in beweging, anders zouden de aerosols niet kunnen blijven zweven door de van de Waalskrachten.
Veronderstel dat je dit 24 uur per dag zou voelen........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om iets op de tast gassen (lucht is immers een samenstelling van gassen N.O + te kunnen voelen moet er iets met het gas gebeuren namelijk ermoet wrijving onstaan (of botsen) (bij wind) of je moet de lucht een andere eigenschap geven (veel heter of kouder dan de lichaamstemparatuur)maken.
De tastzenuwen van de mens zijn ook maar beperkt gevoelig waardoor ook veel wind nodig is (i.t.s. tot die op het puntje van de tong van een slang zitten, die kunnen kleinste beweginkjes waarnemen en daar leven ze van.
De mens hoeft het voor zijn voorstbestaan niet zo nodig zou je als gevolg van evolutie kunnen zien.