Wat gebeurt er bij een evenwichtsreactie als je de druk verhoogd/verlaagd?

Stel je hebt het evenwicht: C(s) + CO2(g) ⇌ 2 CO(g)
Wat gebeurt er dan als je de druk verhoogd of verlaagd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (1)

In het geval dat men de druk verhoogt (of het volume verkleint), dan zal het evenwicht verschuiven naar de zijde van het minst aantal deeltjes. Wanneer de druk verlaagd wordt, kunnen de deeltjes meer ruimte innemen en zal het evenwicht verschuiven naar de zijde met het grootst aantal deeltjes.

In geval van C en CO2 lijkt me, hoewel er aan beide zijde evenveel mol zit de reactie toch meer naar links omdat daar een vast deel zit en rechts slechts gas. Die reactie loopt evenwel pas spontaan vanaf zo'n 1100 graden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Le_Chatelier#Totale_druk_of_volume
erotisi