Wanneer moet je de 'normale' eenheid gebruiken zoals in de BiNaS?

Bijvoorbeeld met de dichtheid, als het gegeven informatie in g en cm3 is, moet je het dan alsnog omzetten in kg m-3 of mag je het zo laten, omdat het gegeven is in g en cm3?
Een misschien duidelijkere voorbeeld. Je hebt V=A(oppervlakte)*h
V is gegeven in cl (dat ml en dan cm3 wordt?) en h is gegeven in cm.
Moet het eindantwoord (!) dan in cm of m?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In principe zijn 1000 mm, 1 m en 0.001 km natuurlijk precies hetzelfde, althans ze vertegenwoordigen dezelfde afstand, maar het zijn verschillende *representaties* van die afstand.

De enige manier waarop 1 m een correct antwoord is maar 1000 mm niet, is als de vraagsteller benieuwd is naar de eenheid, bijvoorbeeld een docent die wil testen of je de eenheden goed begrijpt, maar dit zou normaal gesproken uit de vraag moeten blijken.

En wat is sowieso een "normale eenheid"? Als je het over afstanden tussen sterren hebt zijn lichtjaren of parsecs normale eenheden, maar als je het over koptelefoonstekkertjes hebt zijn inches of millimeters weer normaal. Maar je kunt op zich best de afstand tussen twee sterren in millimeters uitdrukken als je wilt, of je headset-poortje in lichtjaren.

Het korte antwoord op je vraag is dus: als je geen gedoe met de vraagsteller wilt kun je het best bepalen naar welke normale (?) eenheid de vraagsteller op zoek is, en die dan gebruiken. Dit voorkomt discussies :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de normale eenheid bedoelt de vrager m en kg (geen gram!, welke een uitzondering is, immers je zou gram verwachten omdat deze geen prefix heeft) ofwel de SI-basiseenheden. Moet een antwoord altijd gegeven worden in SI-basiseenheden? https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel#SI-basiseenheden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk correct, maar verandert weinig aan het antwoord. Het "moet" alleen als de vraag daarom gaat, anders zou elk correct antwoord goed gerekend moeten worden zou je zeggen. Maar ja, met docenten weet je het maar nooit....