Waren de allereerste telefoons al elektrisch?

De vraag is dan natuurlijk wat een telefoon is. Laten we aannemen dat het een gesprek voeren is via een (koper)draad.

Nu had Antonio Meucci al rond 1840 ontdekte dat stemgeluid via een koperdraad kon worden overgebracht. In 1855, toen zijn vrouw voor een deel verlamd raakte, maakte hij een telefoonsysteem door het hele huis en in een werkplaats vlakbij.

Charles Bourseul opperde in 1854 de mogelijkheid dat spraak zal worden verplaatst met elektriciteit.

Rond 1855 experimenteerde Philipp Reis met de transmissie van geluidsgolven in elektriciteit, zijn apparaat werd evenwel geen succes.

In 1871 had Meucci al patent aangevraagd voor zijn "Sprekende Telegraaf" dat evenwel door Bell werd uiteindelijk werd verkregen.

In 1878 vond Edison een koolmicrofoon uit. Daarmee kon je naar verdere steden bellen.

In Nederland werd in 1881 de eerste openbare telefooncentrale in Amsterdam geopend.

Nu waren de eerste telefoons 1 op 1 in paren met elkaar verbonden. Dus als je met meerdere mensen wilde bellen, had je per persoon een andere telefoon nodig.

Maar dus de eerste telefoons die in één huis werkten of waarbij een verbinding die 1 op 1 was, waren die ook al elektrisch? En hoe ver kon/kun je je daarmee verstaanbaar maken?

erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou even niet weten hoe je het zonder zou kunnen doen, behalve dan de methode met een touwtje op spanning (trekkracht) en plactic bekertjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leg eens uit hoe je het voor je ziet. Koperdraad, ijzerdraad. informatie ene kant, hoe krijg je het aan de andere kant zonder dat er ooit elektrische spanning op de draad staat?
erotisi
7 jaar geleden
Misschien ben ik in de war met een holle buizensysteem doorheen een huis waar je door heen praat.

Het beste antwoord

Ja, via een koperdraad kan je alleen informatie overbrengen d.m.v. een stroompje. Nou ja je zou een rechtstreekse draad aan kunnen leggen door een buis en die in morse heen en weer kunnen halen, maar dat wordt nooit echte een telefoongesprek.

Toegevoegd na 18 minuten:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_telephone#Mechanical_Devices

De enige uitvindingen die er zijn, die niet elektrisch zijn, zijn inderdaad https://nl.wikipedia.org/wiki/Bliktelefoon en verdere ontwikkelingen daarin, of holle buizen systemen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Door allerlei trucje kon je 800m ver komen met een mechanische telefoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Toch nog de moeite die 800meter. Ben wel benieuwd wat ik me voor moet stellen bij die honderden technische vernieuwingen. Zouden die ook gebruik hebben gemaakt van koperdraad of zou dat geen toegevoegde waarde hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koperdraad lijkt me juist een slecht medium. Je wil dan juist een draad die trilling doorzet, nylon oid.
erotisi
7 jaar geleden
Toch was het via een koperdraad dat Meucci in 1840 iemand hoorde praten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het niet over Meucci, immers dat was een elektrisch apparaat.
erotisi
7 jaar geleden
Dat kan ik nergens vinden dat het telefoonsysteem in Meuccis'huis elektrisch was. Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1854: Antonio Meucci demonstrates an electric voice-operated device in New York; it is not clear what kind of device he demonstrated. https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_telephone#Early_telephone_developments
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.secretpriceofhistory.com/antonio-meucci.html