Wat zijn de verschillen van de 3 soorten Aluin?

Kalium aluin is één van de mogelijke combinaties van aluin. Daarnaast heb je onder andere nog chroom aluin en ammonium aluin.

Wat zijn de verschillen van de 3 soorten Aluin.

Welke Aluin is onschadelijk voor de huid en gaat een verbinding met de eiwitten aan in de huid?

Welke eiwit in de huid wordt er verbonden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Het KAl(SO4)2.12H2O is het aluin wat vroeger door veel mannen na het scheren gebruikt werd, vooral als er een klein wondje was. Dit aluin is zuur en trekt de huid samen en dicht zo het wondje.

Het ijzeraluin, NH4Fe(SO4)2.12H2O, is minder zuur en zal daarom niet de werking hebben als Aluminiumaluin hebben.
Het ijzer in ijzeraluin is 3 waardig en geel van kleur (denk aan roestkleur) en zalom ie reden niet handig zijn om met de huid te gebruiken.

Van de drie soorten is het chroomaluin, NH4Cr(SO4)2.12H2O, giftig.
Verder kan het chroom (in het aluin 3-waardig) geoxideerd worden tot 6 waardig aluin.
Twee redenen om geen chroomaluin voor de huis te gebruiken

De andere, en lijken me niet geschikt om de huid mee te behandelen. Het aluin met ijzer (Fe) is bevat 3-waardig ijzer en kan makkelijk gereduceerd worden tot 2-waardig ijzer en kan zo de eiwitten in de huid aantasten.
Het aluin met chroom (Cr) bevat 3-waardig chroom en kan makkelijk geoxideerd worden tot 4 of 6-waardig chroom wat, net als hierboven de huid kan aantasten. Verder is chroom (in ion vorm) giftig en dus nog een reden om dit niet te gebruiken.