Welke kleurstof is geschikt voor bakpoedervulkaan lava?

Voor een schoolopdracht, moet ik een chemisch experiment met een bakpoeder vulkaan doen. Nu heb ik het budget er al door gejaagd, maar wil het een extra realistisch effect geven, omdat er ook kinderen mee kijken.

Ik wil rode of oranje lava maken, dus het bruisende brouwsel een kleurtje geven.

Voedingskleurstof had ik willen kopen bij de supermarkt, maar dit hadden ze niet meer. Nu heb ik bramen in de tuin staan en over datum paprika poeder in de kast. Eventueel ook nog een blikje rode bieten en tomatenpuree, maar dat is eigenlijk voor persoonlijk gebruik.

Wat kan ik het best gebruiken voor rode of oranje lava voor het bakpoedervulkaan experiment? Kan het met een van de vier genoemde producten, of is er misschien iets anders dat ik goedkoop bij de supermarkt kan halen?

1.2K

Het beste antwoord

Je kan aan de azijnoplossing kleurstof toevoegen maar dan zie ze je een gekleurde oplossing toevoegen.
Dus het is beter om aan het bakpoeder een kleurstof toe te voegen, liefst een droge stof die goed mengt met het bakpoeder en geen vocht want dat doet het bakpoeder klonteren.
Fijne paprikapoeder is dus wel een goede oplossing.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan dit altijd eerst thuis uitproberen toch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wilkers
7 jaar geleden
Paprikapoeder heeft het hem inderdaad gedaan. Geweldig om die enthousiaste toetjes te zien, heel er bedankt!!!