Van medicijnen is bekend dat de cis en trans isomeer verschillende effecten kunnen hebben. Het kan voorkomen dat de cis variant genezend werkt en de trans variant niks doet of zelfs giftig is. Dat maakt dan nog wel wat uit wat je toedient.

Zie ook bijgevoegd stukje dat ik ergens vond. Daar is het middel een racemisch mengsel (dus beide aanwezig) en beide stoffen dragen iets anders bij aan het proces

"Tramadol is een racemisch mengsel. De trans-isomeer remt de noradrenaline heropname en stimuleert ?2-adrenerge receptoren; de cis-isomeer bindt aan de ?-opioid receptor en remt serotonineheropname"
amigo