Met 15KV 20-30 KHz wordt een hoogspanning in de bol gebracht welke de edelgassen (neon, argon en/of xenon)
geioniseerd en deze vormen lichteffecten naar een capacitieve geleider, zoals je hand.

Toegevoegd na 9 minuten:
De hoogfrequente hoge spanning en de isolator (het glas) zorgen er voor dat je geen onaangename schok krijgt.
Ook een TL buis in de buurt van de plasmabol licht op.
Zorg er voor dat je geen grotere metaalvlakken zoals alufolie over de bol legt, de stroom die dan kan ontstaan kan een vlamboog trekken en huid of brandbare voorwerpen verbranden.
Overigens zit de geleider waar de 15KV op staat in een holte in de glazen ballon, de hoge spanning wordt NIET direct naar de verdunde edelgassen in de bol geleidt.
De spanningoverdracht is dan ook puur capacitatief (condensatorwerking) vandaar dat dit alleen met wisselspanning wil welke een hoge frequentie heeft.
Omdat op de plaats van aanraken ook wat ozon gevormd kan worden raad ik langdurig aanraken met de huid af, de spanning en de stroom zijn verder op zich niet gevaarlijk.
GEBRUIK DE PLASMABOL NIMMER BIJ MENSEN MET EEN INGEBOUWDE PACEMAKER/DEFIBRILATOR, de bol kan deze apparaten storen, zelfs op enige afstand!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

te lang om in het kort uit te leggen, misschien als je rustig de tijd neemt dat je het begrijpt
succes
anneliez