Het aantal kcal vermeld op voedsel, is dat gelijk aan de warmte die vrijkomt als je het voedsel letterlijk zou verbranden?

Voedsel verbranden is zonde, dit is een theoretische vraag.

escape
7 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Nee, de vermelding op de verpakking geeft weer hoeveel energie een menselijke consument aan het voedsel onttrekt. Dat is aanzienlijk minder dan wat het zou opleveren bij volledige verbranding. Menselijke afvalstoffen (ontlasting, gas) bevatten nog steeds veel energie die door bacteriën of door verbranding vrijgemaakt zou kan worden.
De hoeveelheid energie die aan bepaalde voedingsmiddelen onttrokken kan worden verschilt per diersoort. Denk bijvoorbeeld aan gras dat voor koeien de voornaamste energiebron is, maar voor mensen nauwelijks iets oplevert. Een product als sla heeft daarom een lage vermelding van kcal, terwijl het toch een hoge energieinhoud heeft.
WimNobel
7 jaar geleden
Nee, jouw lichaam 'verbrandt' de energie die voedingsstoffen bevatten. Zonder eten krijg je geen energie en wordt je slap en futloos. Zie het als een auto die ook brandstof nodig heeft om te kunnen rijden.
Om bijv. water te verwarmen heb je energie nodig, uit zichzelf wordt het immers niet warm. Om 1 gram water met 1 graad Celsius te verwarmen heb je 1 calorie nodig. Het is dus een calorie die geldt als maat voor de hoeveelheid calorie.
Indien een lichaam calorieën verbranden moet is dit veel meer en wordt het in kilocalorieën geteld en met de factor 1000 vermenigvuldigd ( 1 kilo calorieën=1000 calorieën of kcal.)

De energie die voeding levert is onderverdeeld in vetten, eiwitten, koolhydraten, vezels en ook alcohol levert energie. Ze leveren echter niet allemaal dezelfde hoeveelheid energie....vetten leveren veel energie (1 gr.= 9kcal) , eiwitten en koolhydraten leveren minder ( 1 gr.= 4 kcal) en 1 gr. vezels levert 2 kcal. aan energie. Alcohol levert ook veel kcal. namelijk per gram 7 kcal.
De vitaminen en mineralen die in voedsel zitten leveren geen kcal. en dit geldt ook voor water.

Het spreekt vanzelf dat je meer kcal. nodig hebt als brandstof indien je veel beweegt of actief sport. Een auto verbruikt ook meer benzine als hij harder rijdt omdat er meer energie gevraagd wordt.

Als je voedsel in brand zou steken ligt het aan de omstandigheden waaronder je het laat branden hoeveel calorieën er verbruikt worden ( hoe heet het vuur wordt). Het aantal calorieën wat in het voedsel zit zal niet hetzelfde zijn als het aantal dat door middel van vuur verbrand wordt. Daarmee bedoel ik dat een stapel kipfilet net zo heet zal worden als een stapel varkensvlees, hoewel kip veel minder kcal. bevat dan varkensvlees.