Die stoffen worden ook ergens voor gebruikt. Na een bepaalde tijd kunnen ze uit elkaar gevallen zijn zodat ze niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gif is gevaarlijk zijn voor alles wat leeft. Maar gif heeft ook heel positieve eigenschappen, omdat het wordt toegepast in medicijnen, cosmetica en plantenziekten.
Aardappelen worden b.v. met een chemisch bestrijdingsmiddel gespoten tegen de aardappelziekte (phytophthora). Bij de teelt van aardappelrassen zoals Bintje, Bildtstar en Eigenheimer wordt relatief veel gif gebruikt.
Cosmetica bevat vaak schadelijke stoffen zoals ftalaten en synthetische muskverbindingen.
Slangengif wordt voor allerlei medicijnen gebruikt.
Gif in vloeistofvorm verlies zijn werking in het algemeen veel sneller dan in poeder of tabletvorm.

Het is dus erg belangrijk te weten hoe lang gif zijn werking behoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naarmate de stoffen ouder zijn zal de werkzame stoffen verminderen en het middel minder effectief zijn.
Eigenlijk hetzelfde als bij medicijnen en kruiden.
De vervaldatum is erg ruim genomen en het spul kan na de verval datum nog wel gebruikt worden. Hoelang het nog effectief genoeg is weet ik natuurlijk niet.
Gebruik na de vervaldatum is op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral organische gifstoffen bestaan uit verbindingen die zich laten beinvloeden door temperatuur, licht en soms zelfs microorganismen die tegen dat gif bestand zijn.
Dus is de wijze van bewaren belangrijk.

Veel gifstoffen zijn al heel erg verdund, kijk maar eens op de verpakking, niet zelden zit de werkzame stof onder de 1% (het is dan nog krachtig genoeg en de kans dat je er teveel van binnen krijgt is dan kleiner)

Veel geconcentreede/krachtiger gifstoffen zijn voor particulieren niet verkrijgbaar en dat is maar goed ook, er zouden dan veel zware ongevallen mee gebeuren.

Je kunt je voorstellen dat als je een sterk verdund gif hebt en deze stof ontleedt, je op den duur een concentratie hebt die niet goed meer werkt.

Om de consument dat duidelijk te maken zijn er regels voor opslag en gebruik.
Binnen de gestelde termijn en wanneer men zich houdt aan deze regels, werkt de stof met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Sommige mensen bewaren gif jaren lang.

Stoffen als parathion en DDT zijn en krachtig en ontleden nauwelijks, je komt ze dan helaas nog wel eens tegen in schuurtjes, daarop staat vaak geen vervaldatum.
Deze voer je het best af, gif zonder vervaldatum blijft altijd een groot risico, hiermee niet gesteld dat andere gifstoffen dat niet zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Gifstoffen op basis van thallium, arseen, lood ed alsmede de eerder genoemde DDT, parathion etc kunnen zich in het lichaam opstapelen en zijn derhalve uit den boze.
Ook oude middelen als formit/unkraut X vergaan niet en bevatten stoffen die bovendien slaggevoelige springstoffen kunnen vormen (ze bevatten 50% natriumchloraat.)

De huidige wetgeving biedt de mensen een bescherming maar vergif blijft natuurlijk gevaarlijk, ook buiten de houdbaarheidsdatum.

Sommige gifstoffen vormen door ontleding stoffen die NOG gevaarlijke zijn, hier is de vervaldatum dus ook een goede reden om het via KGA af te voeren.