Hoe komt het dat de zwaartekracht op aarde kan verschillen?

De verschillen zijn heeel klein, dat weet ik wel, maar waarom zijn die verschillen er? Waar ligt het aan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De valversnelling is op aarde niet overal gelijk. Het grootste verschil in de zwaartekracht wordt veroorzaakt door de centrifugale (middelpuntvliedende) kracht, die de zwaartekracht voor een klein deel teniet doet. Deze centrifugale kracht is recht evenredig met de afstand tot de omwentelingsas, die door de polen loopt, dus is die op de evenaar het grootst en op de polen gelijk aan nul. Daarnaast is er de afplatting van de aarde. Op de polen is de afstand tot het middelpunt van de aarde kleiner dan op de evenaar. Omdat de zwaartekracht omgekeerd evenredig is met het kwadraat van de afstand tot dit middelpunt, heerst op de polen dus de grootste zwaartekracht. Deze beide effecten zorgen ervoor dat op de polen de valversnelling het grootst is, terwijl deze op de evenaar het kleinst is. Verschillen in dichtheid binnenin de aarde zorgen voor andere kleine variaties in de zwaartekracht aan het aardoppervlak. Deze variaties kunnen gebruikt worden bij het opsporen van zulke inhomogeniteiten. Hoogtevariaties van het aardoppervlak t.o.v. zeeniveau hebben vrijwel geen invloed, omdat de grotere afstand ten opzichte van het middelpunt van de aarde wordt gecompenseerd door de grotere massa in de omgeving van het meetpunt in het hooggebergte vergeleken met een meetpunt op zeeniveau. Voorts is er, ook als gevolg van de rotatie van de aarde, een corioliskracht, die zorgt voor afbuiging als de val niet zuiver verticaal is. De corioliskracht staat altijd loodrecht op de snelheid en is recht evenredig met de grootte ervan. Dit effect is nauwkeurig aangetoond met de slinger van Foucault. Evenals de middelpuntvliedende kracht en de zwaartekracht is de corioliskracht evenredig met de massa. Op andere hemellichamen gelden totaal andere waarden voor de valversnelling.

Dus heel kort door de bocht gezegd: Omdat de aarde geen geen perfecte ronding heeft, is de zwaartekracht niet overal gelijk. Zo zijn de polen wat meer afgeplat dan de rest van de aardbol. Je bevindt je daar dus iets dichter bij het centrum van de aarde en bent meer vatbaar voor de zwaartekracht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je wilt weten hoe je het kan berekenen kan je of op de Wikipedia pagina kijken (zie bron 1 bovenaan) of je kunt naar het volgend filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=s3c1AAQ273E