Hoe kan olie zo gevaarlijk zijn terwijl het een natuurproduct is ?

De aarde heeft olie gemaakt, maar alles wat met olie in aanraking komt (dieren enz) gaat dood.

Hoe kan het dan toch natuurlijk zijn ? Het moet toch een doel hebben ?

Toegevoegd na 21 minuten:
Aan gezien het antwoord van 'hersencel' zal ik de vraag anders stellen ...

Wat is het doel van Olie ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde 'maakt' geen olie in de zin dat de aarde een intelligent wezen is dat besluit iets wel of niet te maken. De aarde heeft hier dan ook geen 'doel' voor. Dat is natuurlijk ook het punt: niet alles hoeft een doel te hebben. Er zijn heel veel dingen zonder doel.

Het beste antwoord

Zelfs KWIK (dat spul uit oude thermometers) komt in de natuur voor.
Ook vingerhoedskruid is uitermate giftig maar groeit overal, net als Taxis.
Maar nu je vraag, olie en water zijn slecht oplosbaar in elkaar, ze stoten elkaar eigenlijk af.
Raakt een dier of een plant dus overdekt met het drijvende
olie (olie is lichterr dan water), dan kan het niet meer ademhalen , zonlicht opvangen, water verdamoen of opnemen en ga zo maar door.
Misschien zou je het kunnen vergelijken als je in een hele grote platic zak gaat zitten en die afsluiten (NOOIT DOEN NATUURLIJK).
De dood zal dan niet lang op zich laten wachten.
Daarnaast bestaat olie uit giftige stoffen die door de huid heen dringen en in het lichaam opgenomen worden, daarbij oa.bloed en lever aantasten.
Mede daarom gaan vogels die van de olie bevrijd zijn, later alsnog dood, ze zijn vergiftigd geraakt.
Fossiele olie komt voort uit dood en vergaan dierlijk- en plantaardig materiaal.
Dood spul, zoals (dieren) lijken zitten vol met micro-organismen die op zich zeer ziekmakend zijn.
Gangreen is daar een bekend voorbeeld van.
Zelfs asbest is een in de natuur voorkomend mineraal.
Dus de aarde "maakt "(ik zeg liever-bestaat uit-) OOK zeer giftige stoffen.
Stoffen als zilver goud en platina zijn ook zeer giftig in ionvorm of als microstofdeeltjes.
Berriliumoxide is een natuurproduct wat echt ontstellend vergiftig is, toch is Beryl een halfedelsteen met meestal een prachtige goudgele kleur.
Aardolie bevat zeer veel giftige stoffen.
Deze stoffen zijn juist voor de industrie zeer nuttig, veel olie wordt NIET verbrand, maar vormt de basis voor kunststoffen (plastics) en dat kan omdat olie uit zoveel verschillende stoffen bestaat.
Zo hoop ik dat je nu beseft dat de term "natuurproduct" NIET synoniem is met gezond en ongevaarlijk.
Ook de bliksem is een natuurverschijnsel wat je niet van te dichtbij moet kunnen bewonderen, je leven is dan in een flits voorbij.

Toegevoegd na 47 seconden:
Overigens is niets zo dodelijk als het leven zelf.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is totaal geen verband tussen natuurproduct en niet gevaarlijk. Als je sommige planten eet ga je ook gewoon dood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar van alle planten die giftig zijn zijn er ook dieren die er wel tegen kunnen
Iets dat natuurlijk is, is vanzelf onstaan. Iets dat met een of ander doel gemaakt is, is juist niet natuurlijk.

Olie ontstaat van nature alleen bij hoge druk diep onder de grond; een plek waar geen enkel dier komt. Dieren die wel tegen olie zouden kunnen zijn zo geworden omdat hun ouders en grootouders en overgrootouders etc etc er ook al mee te maken hebben gehad en zo'n olieramp wel overleefden. De kindertjes van de overlevers lijken namelijk (net als alle kindertjes) erg op hun ouders en zijn dus ook goei in olierampen overleven.

Maar vrijwel geen enkel dier komt dus in aanraking met olie en dus bestaat er geen dier waarvan de voorouders goed zijn geworden in olierampen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaan vissen en vogels dood, maar dat zou op zichzelf geen wereldramp zijn. Alleen is de mens afhankelijk van het voedsel uit de zee en het toerisme, dus die ervaren het als een ramp. Alle olie in zee wordt uiteindelijk door de natuur zelf afgebroken, ook al bemoeit de mens zich daar niet mee.
Er zijn vele stoffen in de natuur die schadelijk zijn voor mens en dier, zelfs uranium komt gewoon voort uit de aarde.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en tabak is gewoon een plant, maar voor elke sigaret die je opsteekt ga je 1,2 keer dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1,2 keer? Heeft Stivoro een nóg extremere campagne opgestart over hoe váák je doodgaat per sigaret?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik baseerde me hierop: http://www.nu.nl/gezondheid/2173255/meeroken-roker-zelf-schadelijk.html er wordt gesproken over 14 sigaretten die het effect hebben van 16,6, dat zou dus zijn dat je eigenlijk 1,19 sigaret rookt op het moment dat je er in werkelijkheid een rookt. Dat van het doodgaan is meer gebaseerd op de algemene toon die verder heerst rond antirookcampagnes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, wonderlijk onderzoek. Wat ik direct denk: zouden ze er met hun ideale testgroep rekening mee hebben gehouden dat rokende verkopers in krantenkiosken op straat in Italië de godganse dag in de uitlaatgassen staan? En wat zouden vorige onderzoeken naar de schadelijkheid van roken dan onderzocht hebben: hoe schadelijk roken is als je géén tweedehands rook van jezelf binnenkrijgt? Roken door een rietje, ademen door een gasmasker? Het lijkt me toch dat bij de gewone onderzoeken naar de schadelijkheid van roken de eigen tweedehands rook automatisch al een onderdeel was, waarvan alleen niet bekend is hoe groot het aandeel in de gezondheidsschade is. Dan kan dezelfde sigaret niet ineens meetellen voor 1,19 sigaret, maar bijvoorbeeld wel een vijfde (in plaats van een kleiner deel) van de gezondheidsschade van die éne sigaret komen door meeroken met jezelf. Overigens niet bedoeld om jou af te katten, mlodewijk, ik vind vooral het nu-artikel (en het Italiaanse onderzoek) een interessant voorbeeld van anti-rookcampagne. Daarbinnen worden echt de gekste dingen geroepen onder het mom van 'onderzoek', alsof we niet toch al allemaal weten dat roken sowieso niet gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, ik vat het ook niet op als afkatten hoor. Als matige roker erken ik ook wel dat het niet gezond voor je kan zijn om die hobby erop na te houden, maar als je ziet door wat voor een bochten men zich wringt om zogezegd in getallen aan te tonen hoe slecht het is dan val ik soms van mijn stoel van verbazing.
Olie is niet gemaakt met een doel. Olie is ontstaan uit plantenresten net zoals kool en veen elk op hun eigen manier zijn ontstaan.

Alle fossiele brandstoffen bij elkaar zijn ontstaan uit planten, en die planten konden op hun beurt weer groeien uit kooldioxide die in de lucht zat. Het komt er dus op neer, dat de olie, kool en veen die onder de grond zit in feite een soort CO2 opslagplaats zijn. Als we het gaan gebruiken, en verbranden, komt het weer terug in de atmosfeer.

Olie is in pure vorm niet voor menselijke consumptie geschikt, maar vanuit de koolwaterstoffen die in olie zitten kunnen we in chemische fabrieken bijna alle andere organochemische verbindingen maken, er zijn veel kant-en-klare bouwstenen aanwezig.
itsme
14 jaar geleden
Bij de gitige stoffen praten mensen vanuit hun menszijn.
Je kunt ook zeggen voor de menselijkegezondheid schadelijke stoffen. Niet meer en niet minder.
En dat van die olie is enkel schadelijk omdat wij met onze hersenen in staat zijn die smurrie van zulke grote diepte naar boven te halen. Een ander voorbeeld zijn dee teerputten uit de oertijd waarin destijds mammoeten verdronken.
Daarvan kun je nie zeggen dat ze voor de mens giftig zijn maar wel zeer negatief de gezondheid van een mammoet kunnen beïnvloeden.
Het raffineren van de olie zorgt er nog eens extra voor dat vluchtige stoffgen en giften vrijkomen. Maar dat is een chemisch proces op een natuurproduct hoewel de enorme druk en tijd een natuurproduct al hebben omgevormd tot iets biochemisch. Door raffineren wordt het dan vol chemisch en giftig en gevaarlijk etc.
Het doel wat wij aan olie hebben gegeven is divers.
Kunstoffen (alle poly, vinyl, nylon verbindingen, benzine, terpetine, smeermiddelen, asperine en natuurlijk benzine.
Maarf olie is eigelijk geen doel maar een middel met heel veel mogelijkheden en waarde en wat het doel van waarde is is winst en het doel van wins is voor de meeste mensen een dekandent leven leiden.