welke stof in metalen is schadelijk voor je tanden?

ik heb wel eens gehoord dat ijzer tegen je tanden slecht is voor je tanden, maar dat dat bij bestek wel mee valt
welke (grond)stof in andere metalen (bv ijzer) is dan zo schadelijk voor onze tanden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dat komt omdat de hardheid van nagenoeg ieder metaal harder is dan de hardheid van je tanden. Het is niet de 'stof' in metaal, maar het metaal zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is bestek dan werkelijk net zo schadelijk als alle andere metalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is bestek dan werkelijk net zo schadelijk als alle andere metalen?

Andere antwoorden (3)

Ik denk eerder dat het metaal je glazuur wegschraapt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heb je iets over het volgende gehoord:
In tandpasta zit schuurmiddel. Er is een schuurmiddel dat een verbinding is waar aluminium in zit. Dat aluminium zou wanneer het in je lichaam kwam risico geven op de ziekte van Alzheimer.
Het aluminium in dit geval is een aluminiumverbinding, niet het aluminium zoals het als metaal voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen mag gesteld worden dat metalen (b.v. ongelegeerd ijzer/staal) harder zijn dan je tanden en ongeveer net zo hard als het laagje glazuur.
Ondeskundig gebruik van metaal in je mond kan dus leiden tot schade aan je gebit als je er plotseling en ongecontroleerd op bijt.
Bestek is meestal uit rvs gemaakt en is dit materiaal is weer iets harden dan ongelegeerd ijzer/staal.
Alleen gebruik je bestek op een gecontroleerde manier en wordt het meestal glijdend uit de mond getrokken. Bij het inbrengen van bestek in de mond kan er wel een botsing ontstaan met de tanden, met als mogelijk gevolg het afbreken van een klein stukje glazuur.
Er zijn natuurlijk ook metalen die niet zo zeer gevaarlijk zijn voor je gebit maar wel voor de rest van het lichaam. Denk b.v. aan kwik, aluminium en amalgaam vullingen die vroeger werden toegepast. Amalgaam is bestaat voor 50% uit kwik en wordt verder aangemengd met een ander metaalpoeder. Ook kan tussen amalgaamvullingen met verschillende samenstelling in de mond een potentiaalverschil ontstaan en kunnen elektrische stroompjes gaan lopen. Door het spanningsverschil kunnen er metalen vrijkomen uit het amalgaam.
Niet zo fijn dus allemaal.
Het schadelijk zijn van metalen voor je tanden bestaat dus wel, maar meestal is er sprake van mechanische beschadiging.