Beperkt een drukreduceerventiel eveneens het debiet?

Ik gebruik een drukreduceerventiel in mijn waterleidingsysteem. Ik zie dat de doorlaat van het ventiel een kleinere diameter heeft dan mijn waterleiding. In tekeningen zie ik dat ook terug: een drukreduceerventiel van bijvoorbeeld 40 mm heeft een doorlaat van slechts circa 20 mm.

De diameter bepaalt het debiet (en niet de druk). Ik vermoed dat het maximale debiet dus vermindert door de toepassing van een drukreduceerventiel. Is dat zo? Waarom (niet)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan niet anders.
De druk na het reduceerventiel is gelijk aan de weerstand van de apparatuur maal de stroom door die apparatuur.
De weerstand van de apparatuur kan het reduceerventiel niet beïnvloeden, wel de waterstroom.
Het reduceerventiel heeft geen andere mogelijkheid om druk weg te werken.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus voor mijn late reactie (ik verwachtte een bericht als er een antwoord zou zijn).
Ik begrijp het antwoord niet helemaal. Reduceert een (druk-)reduceerventiel nu de druk of de stroom?
Indien het de stroom reduceert: waarom heet het dan een druk-reduceerventiel?