Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Beperkt een drukreduceerventiel eveneens het debiet?

Ik gebruik een drukreduceerventiel in mijn waterleidingsysteem. Ik zie dat de doorlaat van het ventiel een kleinere diameter heeft dan mijn waterleiding. In tekeningen zie ik dat ook terug: een drukreduceerventiel van bijvoorbeeld 40 mm heeft een doorlaat van slechts circa 20 mm.

De diameter bepaalt het debiet (en niet de druk). Ik vermoed dat het maximale debiet dus vermindert door de toepassing van een drukreduceerventiel. Is dat zo? Waarom (niet)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan niet anders.
De druk na het reduceerventiel is gelijk aan de weerstand van de apparatuur maal de stroom door die apparatuur.
De weerstand van de apparatuur kan het reduceerventiel niet beïnvloeden, wel de waterstroom.
Het reduceerventiel heeft geen andere mogelijkheid om druk weg te werken.
(Lees meer...)
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus voor mijn late reactie (ik verwachtte een bericht als er een antwoord zou zijn).
Ik begrijp het antwoord niet helemaal. Reduceert een (druk-)reduceerventiel nu de druk of de stroom?
Indien het de stroom reduceert: waarom heet het dan een druk-reduceerventiel?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding