Hoe bereken je de warmtecapaciteit van een joulemeter?

Ik moet de warmtecapaciteit berekenen vanuit de Toegoevoegde warmte water en de toegevoegde warmte joulemeter.
ΔT=10,9
U=8,0 V
I=0,88 A
Massa water=0,0985 kg
t(verwarmen)=600s
c (water)=4,2 J/kg/K

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Het is lastig dit te beantwoorden als je niet vermeldt wat de proefopstelling is. Maar ik neem aan dat het water in de calorimeter* plus de meter zelf wordt verwarmd door een elektrische stroom en dat de gegevens meetresultaten of instelwaarden zijn. Het laatste gegeven, de soortelijke warmte van water, is echter een gegeven uit een tabellenboek. Dat is verkeerd overgenomen: het moet zijn 4,2 kJ/kg/K, of 4186 J/kg/K (zie bron). Een factor 1000 hoger dus.
Welnu, de stroom maal de spanning geeft het vermogen, en dat maal de tijdsduur geeft de totale door het elektrische element afgegeven stroom: 8,0 V * 0,88 A * 600 s = 4224 J.
De energie wordt gebruikt om 0,0985 kg water 10,9 K te verwarmen. Daarvoor is nodig: 4,2 kJ/kg/K * 0,0985 kg * 10,9 K = 4509,33 J.
Dat is vreemd… ik had verwacht dat het lager zou uitkomen. Het verschil zou dan zijn gebruikt om de calorimeter te verwarmen. Je zou dan dat verschil delen door 10,9 en dan heb je de warmtecapaciteit van de calorimeter. Maar nu komt er een negatief getal uit. Ik kan niet anders concluderen dat één van de meetwaarden onjuist is.

* Ik gebruik de term calorimeter ipv joulemeter. Wellicht bestaat (ook bij de auteur van een leerboek) het idee dat met het vervangen van de oude eenheid calorie door joule ook de naam van deze meter gewijzigd moest worden. Dat is niet het geval - het woord calorimeter betekent warmtemeter en heeft niets met de maateenheid calorie te maken.
WimNobel