Het kan zo zijn dat je voor je met je TLC begint je geen idee hebt welke stoffen zich precies in het monster bevinden en hoe snel deze zullen aflopen. Als je alleen na een bepaalde looptijd (bijv. 1 uur) de dunne laag analyseert kan het dus voorkomen dat één of meerdere van die onbekende stoffen al lang zo ver doorgelopen zijn dat ze inmiddels van de laag zijn gelopen en dus niet meer zichtbaar zijn.
Door tussentijds te kijken krijg je dus meer zekerheid over je analyse.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals jouw vraag gesteld is neem ik aan, dat je de Thin Layer Chromatografie (TLC) gebruikt om een chemische reactie te volgen door tussentijds monsters te analyseren met de chromatografie.
Als je het vloeistoffront in de gaten houdt kan de loopvloeistof nooit van het plaatje aflopen zoals in het eerste antwoord wordt verondersteld.
Door de plaatjes te drogen en met het juiste reagens te besproeien zal je kunnen zien, dat bepaalde stoffen verdwijnen (uitgangsstoffen) en anderen verschijnen (te vormen stoffen). Op deze wijze kun je dan een chemische reactie volgen tot deze geheel is afgelopen.