Hoe kun je het best een practicum over Liesegang ringen uitvoeren?

Ik doe mijn profielwerkstuk over dit onderwerp, maar ik vind erg weinig informatie. Toch lijkt het wel interessant.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Zie deze vraag en antwoord over profielwerkstuk.
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/437485/ontstaan-liesegang-ringen

Het beste antwoord

Het is zeker interessant en als je er geen haast mee hebt wordt het resultaat fraai. Je maakt met waterglas, agar-agar of gelatine een gel, waarbij je een van de zouten (het lichtere zout) die in reactie zullen gaan, in het water oplost waarmee je de gel maakt. Die gel giet je als ze nog warm en vloeibaar is, in reageerbuisjes of smalle vaasjes. Dan wacht je tot je gel goed stijf is en nu druppel je wat sterke oplossing van het andere (zwaardere) zout bovenop je gel in de reageerbuisjes. Vervolgens een aantal dagen wachten en je ziet de Liesegangringen ontstaan. Het kan er heel spectaculair uitzien...de bron prezi.com geeft de verklaring en tips voor variaties op dit thema.
De sleutel tot het raadsel is diffusie van reagens 2 door de gel heen.