Hoe werd de tijd gemeten direct na de oerknal?

Er wordt gesproken over seconden (en kleiner) waarin het beginnende heelal expandeerde... maar er liep geen klok mee. Hoe geeft men zin aan het begrip seconde als er geen meetinstrument of -mogelijkheid aanwezig is?
En ik zou deze vraag ook kunnen stellen over de grootte van het heelal in de afwezigheid van een maatstaf. De enige constante lijkt de lichtsnelheid te zijn... hopen we.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wij meten tijd in seconden, dus ook de tijd zoals die begon met de oerknal. De oerknal is een theoretisch raamwerk waarin zich bepaalde gebeurtenissen moeten hebben afgespeeld binnen een bepaald tijdsbestek om de huidige stand van het heelal te verklaren. De theorie leidt tot vrij exacte voorspellingen, zo is de kosmische achtergrond straling en de temperatuur daarvan lang voor de daadwerkelijke meting voorspeld. Het maakt niet zoveel uit welk tijdseenheid je hanteert als je maar consistent blijft. Afstanden blijven ook gelijk, om eens een voorbeeld te noemen, je kunt in zeemijlen of in kilometers rekenen, je moet alleen niet tussendoor veranderen zonder dan naar verhouding om te rekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Wanneer gesproken wordt over tijd en tijdsduur sinds de oerknal, dan wordt dit uitgedrukt in "kosmologische tijd". Dat wil zeggen tijd zoals die "gemeten" zou worden door iets of iemand die meebeweegt met de uitdijing, maar geen eigen snelheid heeft los van die uitdijing. Het is de tijdcomponent van het zgn. "comoving coördinatenstelsel" (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Comoving_distance#Comoving_coordinates). Hiermee wordt de moeilijkheid voorkomen, dat tijd (en ruimte) anders gemeten en ervaren wordt door personen/objecten die een grote snelheid hebben t.o.v. de algemene uitdijende ruimte.
"Gemeten" heb ik tussen aanhalingstekens gezet, omdat de elementaire deeltjes die in het vroege heelal bestonden natuurlijk geen uurwerken hadden, of een formele definitie van tijdseenheden. Maar in zekere zin zijn die deeltjes zelf klokken, want ze hebben hun eigen specifieke trillingsfrequentie en zenden ook fotonen van een bepaalde frequentie uit. Instabiele deeltjes hebben een specifieke halfwaardetijd. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om ook zonder uurwerken een tijdframe te definiëren. Ofwel, om de tijd inherent te meten, zoals jjge het noemt.