Op welke manier kun je bubbels van H2O maken (in een doorzichtige vloeistof)?

Bij koolzuurhoudende dranken komen er bij bubbels CO2 vrij bij het inschenken en opendraaien.

Nu is CO2 een gas, dus die bubbels zullen in waterachtige vloeistoffen/dranken makkelijk ontstaan.

Water is pas bij veel hogere temperaturen een gas (100C). De vloeistof waar die waterbubbels in moeten, moet lijkt me dan ook een temperatuur hebben van minstens 100 graden.

Maar welke vloeistof is en in staat om water bubbels te laten vormen (en er dus niet mee reageert) en is ook nog doorzichtig?

Of is het door de waterstofbruggen sowieso heel moeilijk om bubbels te maken?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Gewoon met water zelf, je kan zoals je zegt naar het kookpunt gaan of je kan de druk doen dalen tot de dampspanning is bereikt.

Ook bij die CO2 is dat afhankelijk van de dampspanning en eigenlijk is het in beide gevallen ongeveer hetzelfde verhaal. Alleen is het in het geval van CO2 in water een beetje ingewikkelder omdat je met een mengsel te maken hebt.