De pendel en slinger van Newton blijven beiden theoretisch eeuwig bewegen. Hoe heten dit soort apparaten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theoretisch niet, want de theorie zegt ook iets over luchtwrijvingskracht, maar zelfs in een vacuum zouden ze nog niet eeuwig doorbewegen, omdat het energie kost om energie door een medium te laten bewegen. Met andere woorden, de vervorming die optreedt bij het ketsen van de ballen kost ook energie. Zonder die vervorming zouden de ballen van de slinger van Newton in geen tijd moeten accelereren, wat oneindig veel energie kost. SLECHTS als je de hele situatie versimpelt naar een incorrecte weergave van de realiteit werkt het, maar het blijft niet theoretisch eeuwig doorgewegen.
Reddie
10 jaar geleden
@Redbiertje, volgens mij zijn "vacuum" en "door een medium"in tegenspraak met elkaar.

Het beste antwoord

Ik meen dat men dat een perpetuum mobile noemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen ene slinger blijft eeuwig doorslingeren, dus de naam blijft gewoon slinger.
Een eeuwig blijvend bewegend voorwerp zonder dat er energie aan toegevoegd wordt bestaat hier op onze aarde niet
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is niet of het bestaat, maar hoe het heet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je iets een naam geven dat niet bestaat.
Daarom zeg ik dat het een slinger is,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is een groot verschil dat je vraagt hoe men een toestel noemt dat eeuwig durend blijft werken zonder dat men energie toevoegt of dat men vraagt hoe noemt men een slinger die eeuwig blijft ..........
Zo een slinger bestaat niet
Als de vraag was Hoe noemt men een slinger die ZOU eeuwig blijven slingeren dan zou je kunnen zeggen perpetuum mobile.
Ik heb wel goed gelezen, mischien wel te goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet je dan eens zeggen tegen de mensen die hier antwoorden verwijderen omdat ze geen antwoord zijn op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier trouwens niet over toestellen die die eeuwig durend blijven wekken maar specifiek over een slinger.
Iets wat eeuwigdurend (perpetuum) blijft bewegen (mobile) heet dus een perpetuum mobile (latijn).
In werkelijkheid is zoiets niet echt mogelijk, maar daarom heet het nog wel zo.
Trouwens, een planeet draaiend om de zon, en elektronen draaiend rond de kern komen toch wel aardig in de buurt.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afgezet tegen een mensenleven wel ja, maar in de eeuwigheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad, het komt gigantisch dicht in de buurt, maar alsnog is het geen eeuwigdurende beweging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt zelfs nog niet in de buurt,
De tijd dat de aarde rond de zon draait is alles behalve in de buurt van eeuwigdurend
Reddie
10 jaar geleden
@Redbiertje @Moolkeesje @jumper1960, hoe hebben jullie dat bewezen? Zijn jullie er bij geweest dan?
Op zijn Nederlands: Eeuwigdurende beweging.