Heeft de temperatuur van je vingertoppen invloed op werking van touchscreen?

Ik heb gelezen dat de moderne smartphones werken met een elektronische plaat die een kleine lading elektriciteit afgeeft aan je vingertoppen waardoor die weet waar en of het scherm wordt aangeraakt. Ik heb weleens gehad dat het touchscreen niet werkt bij koude vingertoppen, heeft dat misschien te maken met de geleidbaarheid van je vingertoppen bij een lage temperatuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden, want bij mij doen touchscreens het soms ook niet (terwijl ze dan wél reageren als mijn vrouw ze aantikt).

Het beste antwoord

Moderne touchscreens op smartphones werken inderdaad zoals jij beschrijft. Met dure worden wordt dat beschreven als capacitief aanraakscherm. Door met je vingers het scherm aan te raken veranderd de lading van het elektrisch veld op die positie en wordt de aanraking geregistreerd (zie bron 1).

Over de invloed van temperatuur op deze schermen kan ik weinig vinden. Over het algemeen moeten deze schermen kunnen werken van -20ºC tot 70ºC, dus de temperatuur van je vingers veranderd te weinig om hier van invloed op te zijn. Het enige wat ik kon vinden is een reclamefolder die beweert dat geleiding afneemt bij lagere temperatuur (zie bron 2). Maargoed, die willen een product verkopen.

Wat ik denk dat er gebeurt, is dat bij een lagere temperatuur, je vingers minder zweet en vetten produceren en daardoor droger zijn. Droge vingers kunnen de geleiding wel degelijk beïnvloeden. Dit probleem is voornamelijk bekend bij mensen die een dikke eeltlaag op de vingers hebben (gitaristen, timmerlieden) en wordt ook wel zombie finger genoemd (zie bron 3).
Wat je dus zou kunnen doen is aan je vinger likken of je handen in te smeren met handcrème. Als het dan nog niet werkt, heb ik ook gelezen dat je eventueel een knakworst kan gebruiken ;-).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje voor je antwoord