Is zuurstof een levende gas?

Is zuurstof een levende iets, zoals een levende organisme, element of cel, noem maar op. Leeft zuurstof of is het niet levend?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik weet dat het een gas is en dat de wetenschap er al jaren van af weet. Maar toch vraag ik het me af, aangezien het zovelen levens in leven houdt en toch altijd overal aanwezig is in de lucht. Om constant als zuurstof aanwezig te moeten zijn moet er toch zuurstof continue aangemaakt worden, maar hoe doet zuurstof dit dan als dit niet levend zou zijn. In biologie, natuur- scheikunde wordt ons geleerd over bestaan en voortplanting, maar doen gassen zoals zuurstof dit stiekem ook niet? Het komt toch ergens vandaan, het moet toch zich reproduceren om te blijven bestaan, anders zou het toch verdwijnen? Of dat het er eeuwig zal zijn, is ook een optie. Misschien weten wij mensen/wetenschap nog niet genoeg over 'gassen'.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
erotisi
8 jaar geleden
bekende vraag?! Zuurstof is een atoom of molecuul dat leven mogelijk maakt voor veel organismen, maar zelf leven doet zuurstof niet. Het kleinst mogelijk leven is misschien een virus en dat is al tig keer groter en complexer dan een molecuul als zuurstof
Erna55
8 jaar geleden
Google even wat een cel is.
Google even wat leven betekent.
Je weet al wel dat zuurstof een gas is ?
Ritsuka
8 jaar geleden
hoe bedoel je levend?

Antwoorden (1)

Nee. Er zijn twee kenmerken voor levende wezens: stofwisseling en voortplanting. Zuurstofgas kent geen stofwisseling en kan zich niet voortplanten en behoort dus tot de zogenoemde levenloze natuur.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ter verduidelijking: stofwissseling houdt in dat voedingsstoffen uit de omgeving worden opgenomen om er energie aan te onttrekken om in stand te blijven. Zuurstof doet dat niet en blijft toch gewoon in stand.

Toegevoegd na 21 uur:
In antwoord op je toevoeging. Zuurstof komt inderdaad ergens vandaan maar niet uit zuurstof zelf. Groene planten zijn de belangrijkste leveranciers van zuurstof, dat vrijkomt bij de fotosynthese (de productie van glucose uit water en koolzuur). Er is echt geen gas dat zichzelf kan reproduceren, ook niet in het diepste geheim. Als zuurstof wordt verbruikt, bijvoorbeeld door ons bij de ademhaling en verbranding van voedingsstoffen, wordt het in andere verbindingen opgenomen maar daaruit kan het ook weer worden vrijgemaakt. Allemaal chemische processen waarbij louter van de bestaande voorraad atomen gebruik wordt gemaakt. Dat heeft niets met leven te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met elke keer weer de beroemde uitzondering: een vlam.
Die heeft stofwisseling, kan zich voortplanten en kan groeien,
Reddie
8 jaar geleden
@gesp, een vlam is geen zuurstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gesp onzin. Een vlam is een chemische reactie en die plant zich niet voort. Er ontstaan geen nieuwe vlammetjes dat voortplanten en groeien is gewoon het doorgaan en eventueel uitbreiden van de chemische reactie die stopt als de reagens op zijn. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn opmerking refereert aan een (bekende) uitvoerige discussie over de z.g. levenskenmerken.
Maar die is te uitgebreid voor mijn slechts als een "ter zijde" bedoelde reactie.
Negeer mijn reactie maar.
SimonV
8 jaar geleden
Mooi antwoord. Plus.
Thecis
8 jaar geleden
Er zijn wel wat meer kenmerken van Het Leven. 7 stuks wordt algemeen aangenomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leven#Kenmerken_van_leven Maar deze twee zijn natuurlijk al wel belangrijk.