Wat maakt een materiaal doorzichtig?

We kunnen doorheen sommige stoffen kijken (bv. glas, lucht, water, diamant ...), maar door andere weer niet (bv. lithium, fosfor, grafiet ...). Maar hoe komt dit nu? Wat gebeurt er op moleculair niveau?

Licht gaat bv. wel door glas (stof met veel/grote moleculen) maar niet door lithium (stof met weinig/kleine moleculen).

Licht gaat bv. wel door water (vloeibare stof) maar niet door kwik (ook vloeibaar).

Licht gaat bv. wel door diamant (stof met een bepaalde koolstofstructuur) maar niet door grafiet (stof met een andere koolstofstructuur).

Dus wat maakt een stof nu eigenlijk doorzichtig? In deze vraag (http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/467973/maakt-water-glas-doorzichtig) werd er gezegd dat het te maken heeft met de afstand tussen de schillen, maar als je bv. Zwavel en Chloor pakt: deze hebben bijna dezelfde elektronenconfiguratie, maar toch is chloor doorzichtig en zwavel niet.

Ik gok dat het iets te maken zal hebben met de structuur waarop de moleculen opgebouwd zijn, doordat grafiet ondoorzichtig is maar diamant wel. Maar water en ijs zijn beide doorzichtig en hebben beide een andere structuur (water heeft er zelfs geen eigenlijk).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
erotisi
8 jaar geleden
Misschien dat hier ook nog wat nuttigs bij staat: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/296235/oorzaak-feit-licht-steen-heengaat
erotisi
8 jaar geleden
Ik ben overigens zelf ook al enige tijd op zoek geweest naar een dergelijk antwoord. Maar heb ook nooit echt een antwoord gevonden.
Meestal eindigt het dan met de kwantummechanica en ja dat is allemaal niet zo heel duidelijk.
Maar de structuur van de moleculen heeft er zeker mee te maken, maar hoe precies....?
Dus mocht jezelf daar ooit iets over te weten te komen, laat het me weten. Hoewel mij onderstaande niet helemaal duidelijk is, is het misschien wel een verwijzing naar het verschil in doorzichtigheid met diamant: "Grafiet bestaat uit op elkaar gestapelde lagen van aaneengeschakelde zesringen van koolstof (zoals in een honingraat.) De C-C bindingslengte in deze zeshoeken is 0,142 nm. De atoomafstanden tussen de lagen is groter, met een C-C bindingslengte van 0,335 nm. De afstand is vermoedelijk het gevolg van de afstoting tussen de bindingselektronen van de koolstofatomen. Grafiet is een aromatische verbinding: alle koolstofatomen zijn sp2 gehybriseerd, omdat alle p-orbitalen elkaar kunnen overlappen kan gesteld worden dat grafiet een polycyclische aromatische verbinding is. De aromaticiteit van grafiet zorgt ervoor dat elektronen vrij kunnen bewegen; dit verklaart waarom grafiet een goede geleider van elektrische stroom is."

Antwoorden (1)

Licht is een zeer zwakke straling die de meeste objecten niet kan penetreren. Sommige stoffen hebben als eigenschap dat zij wel licht door laten net zoals jij alpha,beta, en gamma straling doorlaat (helaas voor jou)

Dit betekent wel dat licht op den duur de chemische samenstelling van de stof aantast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
radiogolven zijn nog zwakker en die kunnen vaak weer wel penetreren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als radiogolben ons zouden kunnn penetreren dan zouden wij daar zeker negatieve consequenties aan zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@FelixArnhem die reactie slaat nergens op. Als je in een dichte kamer gaat zitten, zonder raam naar buiten, dan kun je nog gewoon mobiel bellen, een draagbare radio beluisteren etc... Dus die radiogolven gaan gewoon door de muur en ook door ons heen. En daar ondervinden wij helemaal geen hinder van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog Oké maar onze ogen kunnen radio straling niet waarnemeb en kicht wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@FelixArnhem Alpha straling gaat toch niet door ons heen? Een papiertje houdt deze straling zelfs tegen. Volgens bronnen op het internet wordt ook Beta straling tegengehouden door ons huid en vlees (http://blogs.agu.org/wildwildscience/2009/09/01/how-much-radiation-does-it-take-to-kill-you/). Ik begrijp ook niet wat je bedoelt: "dat licht op den duur de chemische samenstelling van de stof aantast", wil je hiermee zeggen dat glas na verloop van tijd geen glas meer wordt als je er met een zaklamp op schijnt? En hoe gebeurt dit proces dan? Je zegt dat licht een zeer zwakke straling is, waarom? van gamma rays kan je toch binnen enkele seconden doodgaan (bv. een atoombom)? Maar eigenlijk wordt mijn vraag niet beantwoord: Wat is er zo vershillend aan glas, diamant, water, ijs, lucht ... dat ervoor zorgt dat licht erdoor gaat, maar niet door steen, grafiet, zand, kwik, lithium ... niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@einstein MC het kan best dat onze huid alpha en beta straling tegenhoud maar niet gamma straling. Licht tast op den duur de molenculen van glas aan (net zoals vele stoffen) net zoals gammastraling onze dna aantast. Dit zal waarschijnlijk lang duren voor dat men daar de effecten van kan waarnemen. Licht is een zwakke straling in de zin van dat het niet gemakkelijk stoffen penetreert zoals gamma straling. Er is wel extreem veel straling nodig om een mens te doden meestal wordt het dna licht aangetast en onstaan er mutaties of uiterlijke gebreken. Ik weet niet waarom sommige stoffen bepaalde straling wel doorlaat en sommige stoffen niet.