Is er een plaats aan te wijzen van een suikermolecuul waar de meeste energie vandaan komt/in zit?

Veel organismen gebruiken glucose om energie uit te halen. Maar is er een plaats aan te wijzen in het glucose molecuul waar de energie het meeste in zit. En is een kleine omschrijving te geven hoe die energie eruit wordt gehaald?

Toegevoegd na 1 uur:
Geschreven als C6H12O6

Picture for question
erotisi
8 jaar geleden
3K
tinus1969
8 jaar geleden
Mbt dat 'er uit halen van ernergie', lees eerst dit. Als je op basis hiervan vragen hebt komt dan terug
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dissimilatie_(biochemie)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycolyse
https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuurcyclus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxidatieve_fosforylering Focus je hier op en laat je niet afleiden door de 1000 andere vragen in je hoofd, maar neem de moeite om 1 onderwerp eens uit te diepen.
erotisi
8 jaar geleden
Het begint bij glycolyse dus: De eerste fase, de glycolyse verloopt in het cytoplasma van de cel. Daarbij wordt een molecuul glucose dat 6 C-atomen bevat, stapsgewijs gesplitst in 2 moleculen met 3 C-atomen (pyrodruivenzuur). Per glucosemolecule levert dit netto 2 ATP op. Deze nieuw gevormde moleculen met 3 C-atomen worden opgenomen in organellen, de mitochondriën, waarin de volgende 2 fasen plaatsvinden. De gevormde energie (ATP) gebruikt de cel voor groei, herstel en transport. Als ik dit zo lees zit er dus energie in het molecuul als ik hem precies door midden hak wat 2 ATP oplevert. Die binding is er een tussen twee koolstofatomen, maar hoe ontstaat daar twee ATP uit?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi: ' hoe ontstaat daar twee ATP uit?'
Kijk naar het plaatje dat bij de tekst staat in https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycolyse#: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glycolyse-schema-NL.png Nogmaals, lees eerst eens alles grondig. En je hoeft niet alles te citeren in de reacties.
erotisi
8 jaar geleden
Omdat ADP omgezet wordt in ATP en NAD+ in NADH. De vrijkomende energie wordt op deze manier in moleculen ATP en NADH opgeslagen. Maar mij is dus niet duidelijk welke energie van suiker ADP kan omzetten in ATP. Ik heb die cirtroenzuur cylclus een aantal keren bestudeerd maar het blijft niet echt hangen. Beetje veel. Nu hoef ik die ook niet helemaal te berijpen als ik het begin maar snap
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, zie ook het antwoord van @MaartenVerrips. Chemische bindingen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemische_binding) bevatten energie. Dat is middelbare-school scheikunde. Ik blijf er op hameren: Diep eens een keer één onderwerp helemaal systematisch uit, in plaats van steeds over andere ondewerpen vragen te stellen.
Dus; deze maand alleen maar scheikunde.
erotisi
8 jaar geleden
Het probleem is vaak dat wat er te lezen staat juist niet de informatie verschaft waar ik op zoek naar ben.
'Deze maand alleen scheikunde'?? Pffff....spaar me een beetje
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, maar waar ben je dan naar op zoek? Je springt van de hak op de tak, en juist door iets uit te diepen krijg je echt begrip.
Wat is je vraag achter je vragen?
erotisi
8 jaar geleden
Nou kijk, suiker breekt dus in tweeen. Ik neem dan aan dat precies op de grens tussen twee koolstofatomen de verbinding wordt verbroken. Daar komt dan energie bij vrij. Maar hoe moet ik die energie zien. Of: hoe kan een breking van een suikermolecuul ADP omzetten in ATP.
Maw welke interactie vindt er plaats tussen of de suiker en ADP of de pyrodruivenzuurmolecuul en ADP of zijn het elektronen van de suiker die ADP beinvloeden etc?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, je moet niet 'aannemen', maar naar dat plaatje kijken.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glycolyse-schema-NL.png
Volg de fosfaatgroepen
erotisi
8 jaar geleden
Ik vrees dat je al te ver gaat. Ik wil eerst goed voor me hebben hoe ATP uit ADP wordt gevormd via glucose en dat plaatje helpt daar helaas niet bij.
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi:
Het punt is (zie dat plaatje) dat de vorming van ATP uit glucose niet een éénstapsreactie is.
Zie het plaatje:
Glucose wordt via een aantal stappen omgezet in 1,3-bisfosfoglyceraat. Dat 1,3-bisfosfoglyceraat reageert met ADP tot ATP en 3-monofosfoglyceraat. Een aantal stappen later reageert fosfo-enolpuryvaat met ADP tot ATp en pyruvaat. Glucose reageert nooit direct met ADP.
erotisi
8 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik sloeg inderdaad een aantal stappen over....het zijn er nog meer dan ik dacht. Maar de eerste stap is al interessant. Want je hebt daar de volgende moleculen: C6H12O6 = glucose C6H13O9P = Glucose 6-phosphate C10H16N5O13P3 = ATP Adenosinetrifosfaat C10H15N5O10P2 = ADP Adenosinedifosfaat Dan krijgen we dus door het enzym Hexokinase de omzetting van glucose in glucose 6 fosfaat oftewel C6H12O6 + hexokinase + C10H16N5O13P3 = C6H13O9P In https://en.wikipedia.org/wiki/Hexokinase en https://en.wikipedia.org/wiki/Glucose_6-phosphate heb ik een mooi plaatje gezien. Maw glucose krijgt er één H drie O en één P bij. Zo te zien zijn die allemaal afkomstig van ATP. Maar stel ik wil het vergelijken met energie uit benzine. Dat lijkt relatief eenvoudig omdat daar de formule C10H22 + O2 = nCO2 + nH2O.
In dit proces wordt door de scheiding van benzine in de stabielere produkten CO2 en H2O dus energie (warmte en licht) geproduceerd. Mijn vraag is dus of een dergelijke energie ook bij glucose vrijkomt? Maw door breking van een labiel molecuul in stabielere producten. Of is het bij glucose energie een heel ander fenomeen, maw daar is geen sprake van een overgang van labiel naar stabiel. Is dat er wel? Waar in het proces vindt dan dergelijke reacties plaats? Iig bedankt voor je geduld en sorry voor mijn omwegen!
tinus1969
8 jaar geleden
@Erotisi, uiteindelijk gebeurt er hetzelfde als bij de verbranding van benzine; glucose wordt omgezet (geoxideerd) in CO2 en H20, net als benzine geoxideerd wordt. Dat levert energie op. Alleen, door dat stapsgewijs te doen kan die energie gevangen worden in ATP.

Antwoorden (1)

Je bent al aardig op weg bij het doorgronden van de processen van celademhaling. De energie die als chemische energie wordt opgeslagen in ATP is afkomstig van het verbreken van de verbinding bij het splitsen van het glucosemolecuul. Voor het vormen van verbindingen tussen atomen is namelijk energie nodig en die komt weer (gedeeltelijk) vrij als die verbinding wordt verbroken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je antwoord op zich is duidelijk en je bron ook maar kun je mij ook aangeven waarom juist glucose zo goed werkt en waarom het juist een splitsing in gelijke delen van het molecuul (in 2* pyrodruivenzuur) juist energie geeft? Wat is er dus zo bijzonder aan suiker dat het ADP kan omzetten in ATP?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, suiker is niet zo bijzonder, er zijn meer manieren om ADP om te zetten in ATP. Oxidatieve fosforylering en de citroenzuurcyclus zijn (in een aantal opzichten) veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de celademhaling komt de energie uit glucose vrij door oxidatie. Die reacties verlopen onder invloed van enzymen en typerend voor enzymen is hun grote mate van specialisatie op bepaalde stoffen in bepaalde processen. De enzymen die bij de oxidatie van glucose zijn betrokken zijn dus alleen geschikt voor glucose en vandaar de bijzondere rol van glucose in de celademhaling.