Kan de mensheid de aarde ook laten afkoelen?

Momenteel "warmen" we met z'n allen de aarde "op" door de overproductie van CO2 (het broeikaseffect). Zouden we de aarde ook kunnen laten afkoelen, door te veel van een bepaalde stof te produceren? Welke stof zou dat moeten zijn? Of is er een andere manier waarop de mensheid de aarde zou kunnen laten afkoelen? Ik bedoel dus niet dat we minder CO2 gaan produceren, maar echt een andere stof.

15 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De verwarming van de aarde geschiedt door de zonnestraling. Als je die zou kunnen afschermen, scheelt dat een slok op een borrel. Bewolking kaatst veel licht terug het heelal in, logisch, op bewolkte dagen is het koeler dan op zonnige dagen. Je kan wolken dus beschouwen als een "negatief broeikasgas".
Het gaar er dus om hoe je vorming van wolken kan bevorderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dat gaat je niet lukken met menselijke middelen.
Maar het is ook nergens voor nodig.
Zoals je uit het plaatje kunt zien, zitten we nu op het laagste CO2 gehalte van de laatste 600 miljoen jaar.
En de gemiddelde temperatuur is ook lekker laag.
Niets aan de hand.
Plaatje bij antwoord
AWM
15 jaar geleden
Nee, we kunnen 'm niet laten afkoelen.
Net zomin als we 'm kunnen opwarmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Antoni;

Als je ervan uitgaat dat de huidige opwarming inderdaad plaatsvindt en ook door menselijk handelen wordt veroorzaakt, ja, dan is de mens ook in staat een afkoeling te veroorzaken. Maar zoals al eerder aangegeven zijn er periodes geweest, ver voordat de mens van zich deed spreken, dat de CO2-contraties vele malen hoger waren dan er nu te meten valt. Ook grappig om te weten is dat dezelfde lobby die 'ons' nu een dramatische opwarming in de schoenen wil schuiven in de jaren '45-'75 te hoop liep tegen de angstaanjagende afkoeling van de aarde. En raad eens wie daar schuldig aan zouden zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde warmt niet op, maar de atmosfeer en de zeeen, waardoor de ijskap smelt. Dit is iets anders dan de hele aarde laten opwarmen. Die koelt in zijn geheel immers continue heel langzaam af, maar daar kunnen wij niets aan veranderen en eigenlijk ook niet aan bespoedigen.

Aan de opwarming van de atmosfeer kunnen we wel iets doen, en dat zouden we beter ook wel doen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de mens niet meer voor een (2 megaton) Co2 uitstoot zorgt. Dan nog komt er jaarlijks 80 megaton Co2 in de atmosfeer. De aarde zelf is de grootste producent van Co2 uitstoot. En hier kan de mens werkelijk helemaal niets aan veranderen...

Vergeet niet dat het jaar 1703 nog steeds in de top 3 staat van warmste jaren sinds de start van de temperatuur registratie in 1703. Dit lijkt me nu net geen jaartal, waarin de aarde vervuilde met een Co2 uitstotende industrie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan.

Door middel van Aërosol of Aeresolen.

Dat zijn kleine stof deeltjes, dien ontstaan door bijvoorbeeld verbranding van olie en hout. Ook mijn bouw kan bijdragen aan het toevoegen van kleine stof deeltjes aan de lucht.

Je kan dus zorgen dat er kleine stof deeltjes in de lucht kunnen komen enkel tot doel het afkoelen van de aarde.

Enkel om gezondheidsredenen is het beter dit niet te doen de gezondheidsrisico's liggen te hoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is of de mens de grootste invloed heeft op de klimaat verandering. Echter wordt het wel steeds warmer. We kunnen wel dingen doen om de aarde af te koelen.
Zo kun je je regenwaterafvoer afkoppelen vannhet riool en het water opvangen. Geef het daarna gedosseerd aan de aarde. Bijvoorbeeld tijdens droge periodes in jetuin. Water in de grond kan verdampen via planten wat weer verkoeld.
Tegels eruit groen erin is ook zo een manier. Bomen en planten .
Daarnaast kun je je platte dak wit coaten of een groen dak aan leggen.
Zon weerkaatst dan. Asfalt zou ook niet zwart moeten zijn. Wit kan niet vanwege verblinding. Maar lichtgroen zou mooi zijn.
Je kunt ook veel niet doen om bij te dragen. Niet vliegen, geen vlees, eten en meer op de fiets.