Een spiegel bestaat uit drie lagen:
Het glas of acrylplastic, dat niet kan breken" houdt de spiegelende laag bij elkaar en beschermt de laag.
De spiegelende laag is meestal een aluminiumlegering van 0,001 tot 0,005 mm dikte veroorzaakt het spiegeleffect. Vroeger bestond deze laag uit een mengsel van tin en kwik, tinamalgaam. Het glas werd met deze oplossing beschilderd en men liet de kwik verdampen.
De deklaag aan de achterkant van de spiegel bestaat uit zwarte lak voorkomt dat je door de spiegel heen kijkt. Als deze ontbreekt heb je zo’n spiegel die in politiebureaus wordt gebruikt als iemand de dader aan moet wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spiegel bestaat uit drie lagen. De buitenste laag bestaat uit glas. Het glas houdt de spiegelende laag bij elkaar en beschermt hem. Daarachter zit de spiegelende laag. Deze bestaat uit een dun laagje metaal. De lichtstralen gaan door het glas heen en de spiegelende laag weerkaatst deze stralen. Zo kun je jezelf zien! Aan de achterkant van de spiegel zit de deklaag. Deze laag bestaat uit zwarte lak. Op die manier kijk je niet door de spiegel heen!

Vroeger werden spiegels met de hand gemaakt. Maar tegenwoordig gaat dat natuurlijk allemaal machinaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk bestaat het gewoon uit glas met zilverfolie erachter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een glazen spiegel bestaat uit een glazen plaat die aan een kant een opgedampte of neergeslagen laag van Rhodium, aluminium of zilver heeft, afhankelijk van wanneer de spiegel gemaakt is.
Spiegels met amalgaam en kwiklagen zouden al snel spiegelend vermogen inboeten en het gebruik van amalgaamspiegels is mij als productiewijze niet bekend.
Dat moet ik dus als onwaarschijnlijk aangeven.
De laag aan de achterkant van de spiegel dient dan ook tegen beschadiging, fixeren van de spiegellaag, bescherming en doorzicht, sommige metallagen zijn zo dun , dat als je de beschermlaag zou verwijderen , je DOOR de spiegel heen zou kunnen kijken, vergelijkbaar met halfdoorlatende spiegels, en CD's
De metaallaag is dan zo gruwelijk dun dat licht er deels gewoon doorheen dringt.
Moderne spiegels (zilver en rhodium worden niet meer gebruikt) hebben een aluminium laag.
Dat is nog niet heel lang zo, aluminium is in het begin veel duurder geweest dan zelfs goud.
Een spiegelende laag weerkaats het licht en is zo vlak dat de vervornming in de reflectie zeer laag is.
Ik werk zelf met laserspiegels, die zijn uitermate vlak en de spiegelende laag zit niet achter glas, maar ligt er op.
Dit soort spiegels geeft geen dubbelbeelden , veroorzaakt door de glaslaag.
Bij het bekijken van je kleding is die zwakke , dubbele weerkaatsing geen probleem, bij een laser echter dooft de gereflecteerde straal door de glasreflectie niet alleen deels uit, je ziet ook sattelietstralen, dat zie je als je met een laserpointer (< 1 mW.) schuin op glas schijnt, je ziet dan bij enkel glas twee reflecties en bij dubbelglas zelfs soms wel vier, iedere overgang tussen glas en een stof met een andere optische dichtheid, veroorzaakt een weerkaatsing.
Ik haal het verhaal met de laser erbij om duidelijker te maken welke reflecties in een spiegel en glas zelf plaatsvinden.
Die is sterk genoeg om zelfs alleen een glazen plaat onder een bepaalde hoek als spiegel te gebruiken.
Zo werkt oa de antiverblinding-achteruitkijkspiegel van de auto.
Ik zal je niet lastigvallen met spiegelingdempende coatings die op oa, brillenglazen gebruikt worden.
Dan zou ik aan de 2500 tekens niet genoeg hebben.