Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat weegt een stukje PVC van 17gr dichtheid=1,3g/cm^3 V=7,85cm^3 onder 90cl water? ik weet niet hoe je dat moet berekenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je gegevens zijn deels onjuist, deels onvolledig.
Een stukje PVC met een volume van 7,85cm^3 dat 17 gram weegt, heeft een s.g. van 2,16 grm/cm3 Dat kan niet kloppen, want dat is te hoog voor PVC
Verder is opwaartse kracht afhankelijk van de mate van onderdompeling (en niet van de hoeveelheid water waarin je het onderdompelt).
Volgens Archimedes is de opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van het verplaatste water.
In dit geval is dat maximaal het volume van het stukje PVC. Nemen we aan dat dat idd. 7,85 cm^3 is, dan is de opwaartste kracht F=massa water x gravitatie constante
ofwel ~7,85 10-3 x 10 = ~0,0785 Newton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

9,15 gram. Als ik je vraag goed begrijp is het als volgt:
Volume = 7,85 cm3
Gewicht = 17 gram
Dan kan ik hieruit concluderen dat het Soortelijk gewicht (gewicht / volume) 17/ 7,85= 2,1656
Doordat het SG van jouw PVC zwaarder is dan het SG van water zal het zinken en ondervindt jouw PVC een opwaartse kracht welke gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Het volume van jouw PVC is 7,85 cm3. Water heeft een SG van 1, dus zal jouw stukje PVC een opwaartse kracht van 7,85 gram opleveren en zal onder water dus 17-7,85=9,15 gram wegen.
Hierbij opgemerkt dat 90 cl voldoende moet zijn om jouw PVC onder water te houden, oftewel het moet wel geheel ondergedompeld zijn. Op een diep bord gaat deze stelling niet op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding