Hoe komen deze witte bollen op de foto?

Op een avond in januari maakte mijn vader een foto van zijn achtertuintje tijdens een sneeuwbui.
Na het afdrukken ontdekten we veel onverklaarbare witte bollen die veel te groot zijn om sneeuw te zijn. Maar wat is het wel?
Is hier een natuurlijke verklaring voor?

Hij gebruikte een fototoestel met fotorolletje (ASA200) en automatische flitser.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je lens eens schoon ik Zie allemaal witte bollen

Het beste antwoord

er wordt beweerd dat ze orbs heten en dat ze eigenlijk geesten zijn...of in ieder geval overledenen...
Ik heb ook een keer gelezen dat het stofdeeltjes zijn die we zien...dat het alleen door digitale cameras komt die de orbs zouden weerkaatsen klopt niet , want ik ben zelf in het bezit van vroegere fotos van mijn kinderen waar ook deze dingen opstaan...dus ja ik denk zelf ook dat het wel met stofdeeltjes heeft te maken...die door het licht van de camera misschien ofzo duidelijker worden weergegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stofdeeltjes, zou ook goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord. +1

Andere antwoorden (8)

Orbs. Geen geesten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn twee verschillende denkwijzen omtrent het ontstaan van orbs op foto's.

De eerste:
De eerste denkwijze bekijkt het als een heel duidelijk gevolg van een flits reactie op stofdeeltjes, insecten of vochtdruppels in de lucht die voor de camera komen. Het zijn dus natuurlijke oorzaken die voor de vertekening van de foto zorgen. Dit verschijnsel komt vooral voor bij camera's met ingebouwde flitser, doordat de flitser dicht bij de lens zit.

Een tweede denkwijze:
De tweede denkwijze is totaal tegenovergesteld; de "orbs" zijn een paranormaal verschijnsel en niet van natuurlijke oorzaak. Sommigen beweren dat orbs enkel op een bepaalde plek verschijnen, of aangetrokken worden door menselijke activiteiten (zeker als deze activiteiten rond kinderen draaien). Op publieke plaatsen, overal waar mensen foto's kunnen nemen zouden dus orbs verschijnen. De mening is al fel verzwakt dat men enkel orb-foto's kan nemen in verlaten huizen (spookhuizen), toch zijn er strekkingen die beweren dat "orbs" eigenlijk toestellen zijn van vreemde wezens die het menselijk gedrag observeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch sneeuw. Omdat je camera scherp stelt op verderafgelegen objecten, wordt alle sneeuw die dichtbij is, onscherp. En dat zie je dan als een 'orb'.

Op andere foto's zie je ook wel eens 'orbs', dat zijn dan stofjes die heel dicht bij de camera zweefden.

Voeg hier uw twighlightzone-muziekje in....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar sneeuwvlokken zijn toch niet rond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen die onscherp zijn, worden vanzelf rond. Doe maar eens flink veel stofjes op je zonnenbril en kijk er dan maar eens door. Ieks, allemaal orbs!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn bril zit ook helemaal bomvol Orbs zie ik nu als ik in het felle licht kijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch maar dat twighlightzone-muziekje dan... Bril + berkenpollen + flesje rosé doet vreemde dingen... I'm a believer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 minnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, believers zonder flesjes rosé en vieze brillenglazen.
Die witte bollen zijn sneeuwvlokjes die onduidelijk zijn weergegeven omdat de camera "gefocused"was op een verder doel! in combinatie met de flitser geeft dit een vertekend beeld van de sneeuwvlokjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn hele kleine stofdeeltjes of inderdaad sneeuwvlokjes (maar dan wel HELE kleine) die op een afstand van de lens zweven waardoor ze nooit scherp in beeld komen, maar grote wazige vlekken vormen.

Het is een in wezen ongewenst lichteffect dat in elke basis-cursus fotografie aan bod komt. Het heeft te maken met de brandpuntsafstand van de lens en de afstand van de stofdeeltjes tot die zelfde lens.

In elk geval is het een vloslagen normaal en natuurlijk verschijnsel. Laat je niet gek maken met verhalen over 'orbs' en zwevende geesten en dergelijke. Er zijn meer dan genoeg onverklaarbare zaken voor wie er graag in wil geloven, maar orbs is daar beslist niet één van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij jouw antwoord vraag ik me af hoe die bollen dan rond kunnen zijn. Als ik een ding zeker weet, is het dat sneeuwvolkken niet rond zijn!
Cryofiel
14 jaar geleden
Lees de Bron en volg een cursus fotografie - dan weet je waarom die bollen rond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stolat ; hele kleine stofjes en sneeuwvlokjes die je met een enorme 'waas' er omheen ziet, lijken ALTIJD rond. Als je je dat werkelijk afvraagt, heb je nog een hele, hele lange weg algemene ontwikkeling (of in elk geval een hele middelbare school) te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps....ik zie nu pas je leeftijd. Dat gaat een beetje lastig worden dan vrees ik. Dan is inderdaad de bron een hele goede start.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat zijn de bekende complimentminnen. Marleen heeft iets te zeggen, en haar antwoord is een antwoord dat er echt toe doet. Iets waar geen speld tussen te krijgen is. Als je dan toch een andere mening wilt hebben, kun je slechts gaan slaan. Voor sommige mensen is dat de enige manier die ze hebben om in hun eigen ideetjes te kunnen blijven geloven. Ook anderen krijgen met enige regelmaat zulke complimentminnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee sneeuwvlokken zijn niet rond, maar het gereflecteerd licht en het verstrooiingslicht laten een lichte ronde vorm zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, je hebt gelijk en verdient geen minnen , dus plus ik er een bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, deze minnen zijn de 'meppen met de schepjes' van de kindjes die in de zandbak geen gelijk krijgen. Het zonder argumenten je frustratie afreageren zal ik maar zeggen. Ik kan er niet wakker van liggen. Dat doe ik wel van minnetjes die helemaal nergens op slaan ; hier weet ik uit welke hoek ze komen en zijn ze belangrijker / maatgevender dan plusjes op andere vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het minnetje niet gezet, Marleen, maar begrijp wel goed waarom. De manier waarop je antwoord geeft is nl nogal denigrerend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit wil wel eens gebeuren als het de zoveelste keer is ;-)
Ligt niet zozeer aan mij, vrees ik, als wel aan het onderwerp, In de loop van een jaar GV is mijn standpunt in die wel verander en mijn tolerantie ernstig gezakt. Daar kun jij persoonlijk natuurlijk niks aan doen, maar soms wordt je er gewoon ZO moe van, dat mensen maar BLIJVEN geloven in zaken die al honderden keren bewezen zijn. Zoals ik in mijn antwoord zei, er zijn echt meer dan genoeg onverklaarbare zaken om in te geloven of een paranormale uitleg aan te geven bij gebrek aan enig andere verklaring, maar dit is er - net als graancirkels en helderziende mediums - gewoon niet eentje van.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie werkelijk niets denigrerends in Marleens antwoord. Het is gewoon een correct, helder geformuleerd antwoord. Hooguit enigzins confronterend voor mensen die een bepaald geloof aanhangen - maar als je zulke antwoorden (te) confronterend vindt, moet je geen vraag stellen - wie vraagt, loopt het risico antwoord te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 marleen van mij................
Sneeuwvlokken reflecteren licht en ze bewegen.
Dat maakt dat ze groter lijken en onscherp zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het sporen van een sneeuwpop in de buurt. Sneeuwpoppen laten sporen los (vergelijkbaar met paddestoelen); in de buurt ontstaan dan vaak nieuwe sneeuwpoppen. De sporen zijn rond en variëren vaak in grootte, ze zijn enigszins doorzichtig en reflecteren licht waardoor hun precieze vorm moeilijk is vast te leggen.
De wetenschap bestrijdt het bestaan van deze sporen, maar dat komt vooral omdat wetenschappelijke onderzoeksteams pas zijn geformeerd als de poppen al zijn gesmolten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spettertjes op de lens van je camera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan een foto laten zien
die ook vol zit met dit soort spetters.
ben erg benieuwd naar wat het wel zou zijn.
ik ga voor nog steeds voor 'vuil'.... spettertjes.
Reactie. Vieze lens. Antwoord. Vieze lens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet een vieze lens te zijn. Ook met een perfect schone lens krijg je deze witte bollen als er stofjes of waterdruppels in de lucht hangen.
Bovendien: zorgt viezigheid op de lens niet juist voor donkere vlekjes en niet witte vlekjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen vieze lens.
Een vieze lens zie je bijna niet terug op de foto.
Dat kun je makkelijk zelf testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan een foto laten zien
die ook vol zit met dit soort spetters.
ben erg benieuwd naar wat het wel zou zijn.
ik ga voor nog steeds voor 'vuil'.... spettertjes.