Waar komt energie oorspronkelijk vandaan?

Er is al vaker de vraag gesteld over het uitdijen van het heelal en de big bang theorie.

Mijn vraag is echter, waar komt de energie vandaan die dit mogelijk maakt?

De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan noch uit het niets kan ontstaan.

Hoe kan het dat uit het niets dan de big bang is ontstaan? En is dit ook de reden dat het uitdijen van het heelal vacuüm veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Stel je voor er is niets, maar je kunt in dat niets iets verschuiven of uit elkaar trekken, iets positiefs en iets negatiefs. Zou je die twee weer bij elkaar brengen is er weer niets, maar uit elkaar getrokken (materie en antimaterie) dan heb je wel iets...
Dat wat materie is en dat wat antimaterie is, is energie en dat wat de zaken uit elkaar trekt is ook energie.
E=Mc² de formule van Einstein. Massa vrijgemaakt maakt een heleboel energie... Energie is trilling... Alles is trilling... Geluid, licht, temperatuur, beweging, alles is in feite trilling... Energie is trilling... Hoge energie is snelle trilling en lage energie is trage trilling...
Ken je het gezegde, je hoeft maar te spreken en je mond gaat open? Het is namelijk andersom. Waar komt de energie vandaan om het heelal te laten ontstaan. Energie is er al en die energie maakt het mogelijk dat er veranderingen/modificaties ontstaan die massa zijn of traagheid of een big bang... Dus eerst is er energie en dan pas de rest..
Vacuüm is een resultaat/bijgevolg van ruimte, is er geen ruimte dan komt vacuüm al helemaal niet tot ontstaan...

Als je alles bij elkaar optelt, massa en licht en andere elementaire deeltjes (neutrino´s en Higgs deeltjes (?)) dus alles wat je maar kunt optellen erbij, zou dan de uitkomst wel eens NUL kunnen zijn? Dus dat er in feite totaal netto niks is? Wie weet...

dank je

Toegevoegd op 23-04-2009 10:59:36
En nog verder gedacht en geredeneerd vanuit waarheid: "Ik" ben die energie... Die is er altijd en zal er altijd zijn...

Mindboggling en Mindblowing as well..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geweldig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@XiniX
+1 ...wow ...en ineens snap ik alles!!!....

Andere antwoorden (3)

De vraag waar energie vandaan komt is heel lastig te beantwoorden. De wetenschap is hier nog niet uit. De oerknaltheorie beschrijft niet wat er voor de oerknal is gebeurd, alleen wat daar vlak na gebeurde. Het is ook belangrijk om te beseffen dat de wetten van thermodynamica alleen binnen ons heelal gelden.

Het is maar de vraag of ons heelal uit het niets is ontstaan. Mij lijkt dit nogal onwaarschijnlijk, maar waaruit het dan is ontstaan zou ik ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het accepteren van het grote niet weten is ook een wetenschap op zich. Geeft bovendien de nodige rust.
Er zal altijd worden gezocht naar het meer en meer willen weten. De oerknal zal nog lang ter discussie staan, net als de schepping in 7 dagen.........
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets kan wel uit niets ontstaan. Als je bv een vacuüm hebt dan ontstaan er volgend de quantum mechanica plots deeltjes. echter wel in balans een positief en een negatief deeltje. Een 'anti' en een 'op' deeltje.

Ht is mijn hypothese dat toen ons heelal ontstond met materie er een ander heelal ontstond bestaande uit de gelijke hoeveelheid anti-materie. Dan is de totale energie
E=mc2 - mc2=0