Kan een vloeistof plaatselijk koken?

Als ik dikke soep opwarm maken zich naar verloop van tijd van de bodem bellen los die naar de oppervlakte stijgen. Betekent dat dat de temperatuur in die bel het kookpunt heeft bereikt? De rest van de soep is dan nog helemaal niet heet. Ik kan daar gewoon een vinger in houden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat komt omdat soep dik is en de warme soep niet zoals in water naar boven kan komen. Warm water is lichter en gaat naar boven, maar door de stroperigheid van soep gaat dat daarin niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Juist. Het kokende deel gaat over naar de gasfase, krijgt daardoor een veel lagere dichtheid en zal dus opstijgen. Daardoor zal er koudere soep naar beneden zakken tussen/naast de kokende soep en die wordt dan weer tot koken gebracht. Dit levert een stromingspatroon op dat er toe leidt dat de temparatuur overal min of meer gelijk wordt. Bij vloeistof met een hoge viscositeit, zoals dikke soep, wordt het stromen geremd en zillen de temperatuurverschillen minder snel uitmiddelen. De temperatuur onderin kan dan zelfs boven het kookpunt komen omdat reeds kokende soep daar niet snel weg komt. Dikke soep zal mede om die reden ook eerder verbranden. Ik zeg "mede" omdat een andere belangrijke reden voor de hoge aankoekgevoeligheid van dikke soep ligt in de relatief grote hoeveelheid aanbrandgevoelige elementen (zoals zetmeel). uiteinfe hetgeen leidt tot een wordt rldersee wordt stroming in gang gezet welke ertoe leidt dat op den
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In soep moet je dan ook ECHT roeren om te zorgen dat het niet aanbrandt, vooral dikke soep. Ook wordt soep natuurlijk heter door het vetgehalte. Water zal nooit aanbranden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof hier niets van. Water hoeft niet te koken om te verdampen. Zelfs in je vriezer verdampt er nog water. Waterdamp is lichter dan lucht en stijgt op. Door de dikke brij moeten de belletjes groot genoeg worden om door die die soep heen te komen. Onderweg verkleinen ze misschien nog doordat ze door een koudere laag heen moeten. Het aanbranden is een andere zaak. Melk is heel vloeibaar, maar niets brand zo snel aan als melk, door de aanwezige albumine. Dit gebeurt al bij 60 graden. Ik zeg niet dat de t° op de bodem niet kan oplopen tot 100°, maar de damp hoeft geen 100° te zijn om op te stijgen.
Ja de waterdamp in de bel heeft het kookpunt bereikt.

Bij het verwarmen van water tot het kookpunt ontstaan allereerst bellen boven in de vloeistof.
Pas als bellen ontstaan onder in de vloeistof, dan is sprake van een kokende vloeistof.
Edraket