Welke (afwezigheid van) krachten veroorzaken sublimatie?

Een aantal stoffen slaat bij het verdampen de vloeistoffase over. Maar is er iets gemeenschappelijks wat al die stoffen hebben waardoor juist hen dat gebeurt? Zo hebben bijv. kooldioxide en ethyn allebei geen vloeistof fase en water bijvoorbeeld wel. Ik kan me voorstellen dat water wel een vloeistoffase kent door zijn waterstofbruggen. Maar welke krachten en of structuren zorgen en nu voor dat sublimeren gebeurt. Er moet toch iets typisch zijn aan die stoffen, of is dat voor elke sublimatie echt helemaal anders?

Voorbeelden sublimatiestoffen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sublimatiepunt

erotisi
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor sublimatie zij er inderdaad geen krachten nodig. Het gaat alweer over de snelheid van atomen en moleculen.
Aan het oppervlak van elke vaste stof zijn er altijd wel atomen of moleculen die zo'n grote snelheid hebben dat ze aan het oppervlak ontsnappen.
Bijvoorbeeld het sublimeren van ijs, oftewel het "droogvriezen" van sneeuw.
Maar ook IJzer verdampt, zij het bijzonder langzaam.
Ook de Wolfraamdraad in de gloeilamp verdampt zonder te smelten.

Als er per seconde maar heel weinig atomen of moleculen ontsnappen, zullen ze geen vloeistof vormen. Ze zijn al snel te veel uit de buurt.
En als de ontsnappingssnelheid te groot is zullen ze ook geen vloeistof vormen.
En als de aantrekkingskracht tussen die atomen of moleculen te gering is om elkaar een beetje vast te houden, zullen ze ook geen vloeistof vormen.
Reddie
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een belangrijke factor in het wel of niet plaatsvinden van sublimatie (en dus het afwezig zijn van de vloeistoffase) is de druk. Is die lager dan het tripelpunt van een bepaalde stof dan zal deze stof sublimeren aangezien de vloeistoffase bij die druk 'niet bestaat'.

Dus in feite is het niet de afwezigheid van (voldoende) 'krachten' maar wel de afwezigheid van (voldoende) energie, namelijk een bepaalde druk. (ja, ik beschouw druk als energie)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok, als druk de factor is, dan kunnen alle elementen sublimeren? Maar wat bepaald nou of de ene bij 110 graden en de andere bij 1000 graden sublimeert? Zijn daar nog moleculaire krachten bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, in zekere zin sublimeren ze niet bij een bepaalde temperatuur. Vergelijk het met verdamping, water bijvoorbeeld verdampt ook bij verschillende temperaturen voor sublimatie is dat niet verschillend. En dan gaan we naar de dampdruk. Een damp van een stof zal niet condenseren of verrijpen zolang de partieeldruk van die damp lager is dan de dampspanning ervan. Voer je die druk op tot er wel condensatie plaatsvindt. Als je een zuivere dampfase hebt, wat dus wil zeggen dat je partieeldruk van die damp gelijk is aan de totale druk dan betekent dat bovendien dat de temperatuur op dat moment het kookpunt is van die stof bij die druk. Zit je initiëel met je druk al zo laag en zal je zo laag blijven (omdat je laag in temperatuur zit) dat er zich geen vloeistoffase kan vormen dan zal de damp verrijpen. De temperatuur heeft er dus wel mee te maken maar alleen omdat de dampspanning temperatuursafhankelijk is. Dat is zo'n beetje te vergelijken met de oplosbaarheid van een gas in water. Ook dat is afhankelijk van de dampspanning van dat gas. Stel je voor: een gas opgelost in water is niet in evenwicht met de atmosfeer. Er zit namelijk meer gas in dat water. Er zal dus meer gas naar de gasvormige fase overgaan dan omgekeerd. Dat is dus te vergelijken met een stof die continu aan het sublimeren of verdampen is maar waarbij de dampspanning van die stof bij die temperatuur de omgevingsdruk nog niet kan overwinnen. Een andere mogelijkheid is dat het gas in dat water verzadigd is. Er zullen dan bellen verschijnen want dit gas kan de druk in dit water overwinnen op een gelijkaardige manier als een vloeistof tijdens het koken dit kan. En ook wanneer een vloeistoffase niet mogelijk is gaat de stof op een gelijkaardige manier de gasfase overwinnen. Een soort van 'sublimerend koken' ipv 'verdampend koken' zeg maar.