Heeft een atomaire binding invloed op het vervalproces van isotopen?

Onstabiele atomen neigen naar verloop van tijd te vervallen tot een ander atoom. Hoewel ik dacht dat dat verval proces zeer zelfstandig plaatsvindt, vroeg ik me toch af of dat nou specifiek geldt voor individuele atomen of ook voor isotopen in een binding?
Neem bijvoorbeeld het C14 atoom dat heeft een halfwaardetijd van ongeveer 5000 jaar. Maar stel, ik weet dus niet of dat kan of voorkomt, dat atoom gaat een binding aan met een ander atoom bijv. O zuurstof of een ander passend atoom, is het dan mogelijk dat de halfwaardetijd verandert?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag! Op de Engelse wikipedia staat dat radioactief verval stochastisch (willekeurig) is.
tinus1969
8 jaar geleden
Lees het enegsle wiki artikle goed https://en.wikipedia.org/wiki/Radioactive_decay Halfwaardetijd is alleen afhankelijk van het soort atoomkern (isotoop). Niet van de chemische binding.

Het beste antwoord

Dat zou kunnen.

Het is te zeggen: er wordt enerzijds algemeen van uitgegaan dat er een bepaalde kans bestaat dat een bepaald isotoop vervalt en dat deze vast staat en dus voor een bepaalde halveringstijd zorgt. Anderzijds is ooit wel eens beweerd dat elektronen een invloed kunnen hebben op dit verval maar dat deze invloed verwaarloosbaar klein is. Echter nogal voorwaardelijk.

Dus een correct antwoord op jou vraag zou zijn: nee en een verwaarloosbare/voorwaardelijke nee (ja).

Komt nog bij: welke invloed hebben elektronen en is dit dan wel of niet specifiek gelinkt aan een bepaalde binding?

Op dat vlak kunnen we stellen dat men het antwoord op die vraag misschien nog niet weet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee die verandert niet. Het vervalproces vindt plaats in de atoomkern die 100.000 keer kleiner is dan de elektronenschil en zich niets aantrekt van wat op die grote afstand gebeurt.
Bij koolstofdatering gaat het trouwens zelden om vrije koolstofatomen maar bijna altijd om organische verbindingen die in planten- of dierenresten voorkomen.
WimNobel
8 jaar geleden
Nee, de halfwaardetijd hangt niet af van enige binding.
De binding tussen atomen gaat over de elektronenschilschil.
De elektronenschil ligt ongeveer 100.000 kerndiameters van de kern af.
Het verval wordt bepaald door de binding tussen de kerndeeltjes, de sterke- en de zwakke kernkracht. Die reikt slechts tot op zeer korte afstand van de kern, en heeft zeker geen interactie met de elektronen.
Reddie