Krijgt massa zijn traagheid door interactie met het Higgsveld?

Deeltjes krijgen hun massa door het Higgsveld, maar is dat tevens de oorzaak van hun traagheid? Of is de reden die E. Mach geeft dat de materie daarvoor zorgt de reden?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Massa bepaald de traagheid (hoe groter de massa van een voorwerp hoe meer het zich verzet tegen verandering van beweging). Massa wordt weer verklaard door het Higgsveld waarvan het Higgsboson de drager is.

Massa krijgt daarom geen traagheid, traagheid is een aspect van massa, zoals het feit dat massa onderhevig is aan gravitatie een aspect van massa is.

De theorie van Ernst Mach is door hem opgesteld voordat er fundamentele kennis was van relativiteit en kwantummechanica. Mach opperde dat zwaartekracht oneindig ver reikt en dat ieder voorwerp zwaartekracht ondervindt van ieder ander voorwerp in het heelal, ook als dat onmeetbaar klein is. Om deze reden zou de zwaartekracht zichzelf nivelleren omdat al die zwaartekracht tegen elkaar weg zou vallen. Dat betekent dat zwaartekracht nog een ander aspect moet hebben, namelijk weerstand tegen versnelling. Dit idee is niet juist gebleken maar wel, door Einstein expliciet zo benoemd in 1930, een inspiratie voor de relativiteitstheorie geweest.